Mag de politie je wettelijk het (auto)rijbewijs afnemen als ze je dronken op een fiets aanhouden? zie de link voor extra details...

De vraag is al eerder gesteld en volgens de beantwoorders mocht het NIET, maar ik vond dit artikel:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/11264705/__Rijbewijs_fietser_ingenomen__.html

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom vond ik dit ook wel geschikt, leuk en interessant voor GV:)

Het beste antwoord

De politie kan uw rijbewijs niet invorderen als u dronken op de fiets wordt aangehouden. U kunt wel een rijverbod krijgen.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan waren die agenten van het artikel / link zelf in overtreding blijkbaar. Ben benieuwd of dat nog een staartje krijgt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
@ ikke. art 8 geldt voor alle bestuurders. dus ook een fietser mag niet onder invloed aan het verkeer deelnemen. echter bij een fietser kan het rijbewijs niet worden ingevorderd. waarschijnlijk heeft de persvoorlichter het bericht verkeerd naar buiten gebracht of heeft de media het bericht verkeerd overgenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is naar mijn idee het beste antwoord en de bijgevoegde bron bevestigd dat, dus beste antwoord en 10 punten zijn voor jou:)

Andere antwoorden (2)

Ja.

In de wet wordt gesproken over bestuurders die onder invloed aan het verkeer deelnemen, de wet maakt geen onderscheid over de categorie die er bestuurd wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, voor rijden onder invloed op de fiets kan geen rij rijbewijs worden ingevoerd. Voor het besturen van een fiets is namelijk geen rijbewijs nodig. Het artikel van de link heeft betrekking tot een artikel 5 verhaal, nl. het veroorzaken van gevaar of hinder op de openbare weg. Het rijbewijs kan bij art 5 altijd ingevorderd worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ingevorderd bedoel ik natuurlijk