Is het strafbaar om "over de streep" te parkeren?

Als je in een parkeervak parkeert, waarbij je met twee wielen in het vak ernaast staat, kun je dan een bekeuring krijgen (in een zone met gratis parkeren)?

Ik zie het vaak genoeg gebeuren, maar heb nog nooit een bekeuring op zo'n auto gezien. Vreemd genoeg zie ik ook vaker kleine autootjes dan grote auto's die dat doen.

bamibal
12 jaar geleden
in: Wetgeving
13.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je ziet vooral kleine autootjes dit doen omdat zij vaak als derde auto tussen twee parkeervakken passen. Grote autos hebben een heel vak nodig, maar drie kleintjes maar 2, en dan staat er inderdaad een verkeerd. Heel handig, tot die andere twee weggereden zijn... Dan lijkt er heel asociaal geparkeerd.

Antwoorden (2)

In principe wel.

Je neemt twee parkeervakken tot je beschikking.

Dat er niet tegen opgetreden wordt is omdat de politie la overbelast is (te veel administratie) en de gemeente de BOA's te duur vindt voor een dergelijke controles.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou niet weten waarom je hiervoor een - krijgt. Parkeren moet IN één parkeervak. + dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt alleen bekeurd worden voor het niet binnen een vak parkeren, wanneer middels bebording het parkeren buiten de vakken verboden is. Hiervoor kunnen de borden E1, E2 (al dan niet in een zone) en E4 tot en met E13 gebruikt worden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Verkeersborden_in_Nederland_-_Serie_E:_Parkeren_en_stilstaan Wanneer deze borden ontbreken, kun je gaan staan waar en hoe je wilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus op een parkeerterrein waar betaald moet worden
kun je rustig drie vakken in beslag nemen
en toch maar een keer betalen?? Raar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geloof het ook niet helemaal. Naar mijn weten mag je alleen "vrij" parkeren als er GEEN vakken zijn gemarkeerd. Indien er vakken zijn moet je volgens mij ALTIJD binnen de vakken parkeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie mijn reactie bij het antwoord van Roqui. Bij alle borden in de categorie E vallen dient men in parkeervakken te parkeren. Alle borden vanaf E4 duiden een gelegenheid tot parkeren aan en zijn ook een afgeleide van E4 met als gevolg dat men ook aan de regels van E4 moet voldoen plus de extra regels die op een andere wijze op het bord worden duidelijk gemaakt. Zoals ik al eerder aangaf is wikipedia nooit compleet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sowieso staat er op wikipedia niets over het "parkeren in vakken" (tenminste niet in die link). Dat is hier toch duidelijk de vraag. Hoe dan ook:
Of er nou wel of geen bord staat, als ik me niet vergis moet je indien er markeringen zijn aangebracht altijd in het vak parkeren. Het is toch ook niet toegestaan om in een "schuin" parkeervak je auto lekker recht te parkeren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bron is alleen ter illustratie van de borden E1, E2 en E4 t/m E13. Het gaat mij verder niet om de inhoud van het artikel. Zoals ik in mijn antwoord stel: Wanneer er niet aangegeven wordt dat het verboden is om buiten de vakken te parkeren, is het dus niet verplicht om in een vak te staan en kun je ook niet bekeurd worden voor het niet (helemaal) in een vak staan. In deze bron uitleg bij een soortgelijke situatie:
http://www.flitsservice.nl/phpBB/overige-en-niet-verkeer-gerelateerd/parkeerboete-t67029.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraagsteller heeft het duidelijk over het parkeren in een parkeerzone, een parkeerzone is alleen daar waar bord E10 bijgeplaatst is. Het niet parkeren in een parkeervak is dus strafbaar, bij gebruik van twee vakken voldoet men ook niet aan die regel.
Je kunt alleen bekeurd worden voor het niet binnen een vak parkeren, wanneer middels bebording het parkeren buiten de vakken verboden is. Hiervoor kunnen de borden E1, E2 (al dan niet in een zone) en E4 tot en met E13 gebruikt worden.

Wanneer deze borden ontbreken, kun je gaan staan waar en hoe je wilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Indien op een parkeerterrein aangeduid met het bord E4 (parkeerplaats) dient men in de parkeervakken te parkeren. Ook de letter P op het wegdek op een woonerf dient opgevolgd te worden. In een parkeerzone aangeduid door E10 en naar mijn mening beschreven door de vraagsteller: "(in een zone met gratis parkeren)" Gelden dezelfde regels als bij E4. Een bron zoals wikipedia is in dit soort gevallen geheel onvoldoende en dient men zich te richten op de wetgeving. bron: memorie van toelichting RVV1990.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het sws uit de lucht gegrepen, aangezien de bron (wiki) niets zegt over het parkeren in vakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bron is alleen ter illustratie van de borden E1, E2 en E4 t/m E13. Het gaat mij verder niet om de inhoud van het artikel. Zoals ik in mijn antwoord stel: Wanneer er niet aangegeven wordt dat het verboden is om buiten de vakken te parkeren, is het dus niet verplicht om in een vak te staan en kun je ook niet bekeurd worden voor het niet (helemaal) in een vak staan.