Is een rechtszaak openbaar, net als in Nederland? & word er ook gebruik gemaakt van een officier van justitie of alleen een jury en rechter?

Het gaat vooral om de rechtszaak van Amerika.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (1)

‘Objection your honour!’, ‘Ladies and gentlemen of the jury…’ Bekende uitspraken voor iedereen die wel eens een Amerikaanse misdaadfilm heeft gezien. De advocaat wandelt door de rechtszaal terwijl hij een vlammend pleidooi houdt om de jury te overtuigen. In de Nederlandse rechtszaal gaat het er volkomen anders aan toe. Er zijn dan ook grote verschillen tussen het Nederlandse en het Amerikaanse rechtssysteem.
In de VS wordt de schuldvraag bepaald door een jury, zij vertegenwoordigen de samenleving. Nadat alle argumenten, bewijzen, verklaringen en getuigen aan bod zijn gekomen geeft de jury het vonnis: guilty or not guilty.
Juryrechtspraak

In de VS kan iedereen vanaf 18 jaar, die het Engels beheerst en geen strafblad heeft, gevraagd worden in een jury plaats te nemen. Een jury bestaat uit 12 mensen die willekeurig worden gekozen. Zo lang het proces duurt mogen de juryleden alleen met elkaar over de zaak praten.

Aan het eind van het proces vellen de juryleden het oordeel of iemand schuldig is of niet. De jury moet hierbij unaniem zijn: alle leden van de jury moeten volledig achter het juryoordeel staan. Soms kan het weken duren voordat een jury tot een oordeel komt, of moet de jury de rechter meedelen dat zij het niet eens kunnen worden. De jury doet alleen uitspraak over de schuldvraag. De hoogte van de straf wordt bepaald door de rechters.
Plea bargaining
Het grootste deel (90%) van de rechtszaken in de VS wordt afgehandeld met een zogenaamde ‘plea bargaining’. Hierbij sluit de advocaat van de verdachte een deal met de aanklager: de verdachte bekent om zo een lagere straf te krijgen. De aanklager laat een zwaardere aanklacht vallen als de verdachte een lichtere aanklacht bekent. Het gevolg hiervan is dat sommige verdachten een misdrijf bekennen terwijl ze onschuldig zijn. Verdachten bekennen omdat ze, ondanks hun onschuld, bang zijn door een jury te worden veroordeeld door klassenjustitie of rassenjustitie. Het oordeel van de jury is dan niet gebaseerd op bewijzen maar op vooroordelen en racisme.