Mag je een tweede auto hebben in de bijstand?

Mijn moeder zit dus in de bijstand (i.v.m overleiden van mijn vader), nu heeft zij al een auto, maar omdat ik bijna 18 ben wil ik mijn eigen auto halen. Ik heb ergens iets gehoord dat je geen tweede auto in de huishouden mag hebben. Wie kan dit bevestigen en advies geven om alsnog een eigen auto te kunnen kopen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
5.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij nog geen 18 bent heeft je moeder toch recht op een ANW uitkering?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat heeft zij, voor het gemak noem ik bijstand omdat het vergelijkbaar is en algemeen beter bekend dan ANW ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar dan kloppen de antwoorden niet die gaan uit van een bijstand uitkering. Met een ANW uitkering tellen andere dingen, eigenlijk alleen het evt inkomen of een andere uitkering hebben invloed op de hoogte van de uitkering. En het hebben van 2 auto's is geen probleem, daar wordt niet naar gekeken.
ANW is wettelijk een heel andere uitkering met ook een andere uitkerings instantie, de SVB en niet de gemeente, je kan die 2 niet vergelijken. Een auto voor jou is dus geen probleem
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké dankjewel, ik weet wat ik wilde weten. Ik weet niet of jij er nog meer vanaf weet. Maar nu ik 18 word, gad mn moeder erover dat zij minder zou gaan krijgen omdat ik niet meer minderjarig was, maar dat ik misschien wél een deel zou krijgen als half-wees..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij hebt , meestal, zolang je nog op school zit of studeert recht op een half wezen uitkering. Ook als jouw moeder een nabestaande pensioen van jouw vader heeft, kan het zijn dat je recht hebt op een halfwezen uitkering van het pensioenfonds, zolang je studeert of tot je 21ste. Voor de laatste moet je informeren bij het pensioenfonds, voor de andere kan je kijken op de site van de SVB.
Je krijgt dan een formulier wat je op school moet laten tekenen, als bewijs dat je nog op school zit. Dit moet je elk jaar opnieuw doen.

Antwoorden (2)

Volgens mij is het aantal auto's in een huishouden niet bepalend, echter wel wat deze auto's voor een waarde hebben.

http://www.spaarbaak.nl/vraagbaak.php?zw=mag+je+auto+hebben+met+uitkering

En ik weet niet wat je gaat doen als je 18 wordt (blijf je in huis of ga je zelf iets zoeken), daar hangt dus ook e.e.e. van af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zit in H5, dus ik zal nog een jaartje thuis blijven.
Er wordt gekeken naar het inkomen EN het eigen vermogen. Een auto kan een bepaalde waarde vertegenwoordigen en als vermogen worden gezien.

Onder eigen vermogen valt niet alleen spaargeld, maar bijvoorbeeld ook een auto. Voor gehuwden en voor alleenstaande ouders is het maximumbedrag aan eigen vermogen € 11.110. Voor alleenstaanden is het maximumbedrag € 5.555. Deze bedragen gelden in 2011. Als u meer hebt dan dit bedrag, moet u dat eerst opmaken.

Let wel op dat er momenteel een wetsvoorstel ligt die straks niet alleen naar het inkomen van de ouder(s) kijkt maar ook naar het inkomen van inwonende kinderen. Het kan dan dus zo zijn dat de uitkering van je moeder wordt gekort wanneer jij thuis blijft wonen.