Wie is dan strafrechtelijk aansprakelijk?

Ik zou graag een concreet geval geven:

Een rijksambtenaar van het OM Jan verstrekt vertrouwelijke justitiële informatie over een verdachte [die door de recherche nog niet verhoord is en later buiten vervolging gesteld] naar zijn 50-jarige zus Laura [met een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd en toevalig collega van de verdachte] die ze naar haar manager Peter verstrekt die ze naar zijn directrice van juridische zaken Jacqueline verstrekt die ze naar haar bondgenoten van verschillende beursgenoteerde ondernemingen verstrekt waaronder Odette die ze naar haar HR afdeling van de beurgenoteerde onderneming CHOCOPEANUTS & Co verstrekt.

De niet meer verdachte [ op zoek naar een werk] solliciteert drie keer bij CHOCOPEANUTS & Co. De laatste keer kreeg hij van een kortzichtige & domme HR recruiter de volgende reactie: 'Wegens uw justitiële problemen kunnen wij u niet uitnodigen voor een sollicitatiegesprek'.

Mijn vraag is: wie is aansprakelijk????? Jan en zijn zus: schending van ambtsgeheim en (niet & ambtelijke) corruptie om de zus haar contract verlengd te krijgen.

Maar ik wil weten wat dan de rollen van al die volgende personen zijn die zich die uit misdrijf afkomstige justitiële inlichtingen uitwisselen?

Peter -de manager-, Jacqueline -de directrice van juridische zaken- en van Odette die zich in het bezit van 'giftige' gestolen justitiële inlichtingen is bevonden die ze uiteindelijk heeft verwerkt bij ongeluk ?

Alvorens bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

De enigste die hier beticht kan worden van schending van de privacy is de OM medewerker Jan.

Deze had nimmer de zaak mogen bespreken met zijn zus daar de zaak nog in onderzoek was.

Ook kan deze een berisping tegemoet zien daar hij vertrouwelijke interne informatie heeft gelekt naar derde, was hier een strafrechtelijke vervolging ingesteld geweest had het mogelijk nadelige gevolgen hebben gehad voor het OM.

Echter zal je toch een probleem ondervinden doordat je hoogstwaarschijnlijk niet kunt bewijzen dat Jan de informatie heeft gelekt.

Alle andere hebben gehandeld uit goed vertrouwen.

Wat jij nog kunt proberen is inzage vragen in het dossier bij CHOCOPEANUTS & Co en de informatie omtrent justitiële problemen te laten schrappen, al dan niet met het meenemen van een verklaring omtrent gedrag (VOG).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel bedankt, theodbn. Wat ik kan bewijzen is dat Jans zus haar contract abnormaal verlengd is en dat ze het zus van Jan is.
Ik heb vorig jaar op telefoon met een rechercheur gesprokken die zei dat ook zonder bewijs [tegen Jan] de rijksrecherche een onderzoek kan beginnen op basis van vermoedens. Ik heb een naar 40 collega's gestuurde lasterlijke/smadelijke email van Peter waarop hij verklaarde dat hij mijn contract niet kon verlengen terwijl hij en iemand van HR een uitstekend getuigschrift hebben opgesteld waarop staat dat ik een gedreven medewerker was die naar genoegen heeft gepresteerd!!!!! Maar ik heb geen zin in een rechtszaak maar ik wil wel met mijn voormalige werkgever 'boksen' zoals ik het kon doen met de directrice van de andere onderneming CHOCO & Co die haar ontslag heeft ingediend twee weken later nadat ik haar heb geconfronteerd bij haar raad van bestuur & toezicht. Daarom moet ik veel betogen verzamelen om hen te dwingen erop te reageren, of eerder om het hoofd van juridische zaken bij mijn ex-werkgever te dwingen zijn verantwoordelijkheid op schrift te zetten. Als Fransman weet ik meer over Frans recht en bij ons vormt het ontvingen van gestolen info 'heling'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik jou een advies mag geven is het toch laten instellen van een onderzoek door de rijksrecherche. Dit zorgt er dan tevens voor dat jij in de toekomst niet tegen problemen aan loopt als je ergens gaat solliciteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien ga ik het doen maar op dit moment ben ik stukken van bewijzen te verzamelen. Ik kon tot nu opzettelijk valse uitingen op schrift verzameld. Ik wil niet naar de recherche zonder haar stukken te voorzien die haar nieuwsgierigheid zouden wekken. Maar dankzij de machtige tip van een moedige & goede ex-collega heb ik de lucht gekregen van de familieband tussen Laura en Jan: Het Openbaar Ministerie heeft per telefoon immers bevestigd dat de met mij dossier belaste medewerker de heer K. is, namelijk dezelfde achternaam als die van laura. Ik ga erin slagen!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De enige...

Andere antwoorden (1)

Niemand. Er is geen strafbaar feit gepleegd.

Het bedrijf waar de 'verdachte' heeft gesolliciteerd mag als onderdeel van een sollicitatieprocedure om een VOG vragen. Maar het is niet duidelijk of dat in dit geval is gebeurd.

Als ik het goed begrijp is er informatie gelekt waardoor iemand naast een baan grijpt. Dat is vervelend maar gebeurt erg vaak - alleen meestal komt de sollicitant er niet achter.