Is harder rijden dan aangegeven toegestaan als het op dat moment de verkeersveiligheid bevordert?

Ik zal een situatie proberen te schetsen. Je rijdt op de autosnelweg volgens de aangeven snelheid: 100. Achter je rijdt een bumperklever, gevaarlijk dicht in de buurt. vlak Voor je komt een auto invoegen met 70KM per uur. De veiligste oplossing zou zijn, van links naar rijstrook wisselen en het autootje passeren. Maar, dan zie je in je linker buitenspiegel een BMW aan komen scheuren met een rotgang. Veilig oplossen zou zijn, een flinke dot gas geven, om zo snel mogelijk de te langzaam rijdende auto te passen, waarmee je de maximumsnelheid overschrijdt.
Door deze oplossing ben ik overigens gezakt voor mijn rijexamen, zo vergezocht is het dus niet.

Toegevoegd na 14 minuten:
Ik probeer nog iets duidelijker te zijn. De invoeger was al fout. Die gooide hem zo voor mijn auto. Gezien de hoge bosjes op dat punt had ik deze persoon te laat gezien. Remmen had als consequentie dat de persoon die achter me reed mijn kofferbak in zou duiken. Dus in de korte tijd die ik had om na te denken leek dit me de beste oplossing. Mijn instructeur die achter me zat heeft later protest aangetekend bij het CBR, hij vond wel dat ik op dat moment goed had gehandeld, ook was het in strijd met de algemene regelgeving. Hij noemde daarbij artikel 5 van de wegenverkeerswet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K

Het beste antwoord

Nee dat mag niet. Jij moet rekening houden met verkeer dat kan invoegen en je snelheid daar op aanpassen. De enige reden dat je de snelheid zou mogen overtreden is als er een Ambulance, politie of brandweer auto achter je rijdt met sirene en zwaailicht en jij niet in staat bent uit te wijken.

Toegevoegd na 26 minuten:
Ik begrijp je frustratie maar het aantekenen van protest zal verder geen invloed hebben op de uitslag van je examen. Verder is artikel 5 niet op jou van toepassing maar op de de invoeger in dit geval Artikel 5 staat voor

" Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd"

Jij had in dit geval vaart moeten minderen en als je genoeg in je spiegel had gekeken wist je voor dat de invoegstrook er aan kwam dus al dat er iemand op je bumper kleefde.Vanaf dat moment had je dus al vaart moeten minderen om een veilige situatie te creëren. Bij elke invoegstrook zie je de gene die in gaat voegen al ruim op tijd aankomen namelijk. Hoe vervelend het nu ook voor je is dat je gezakt bent, je zal je gelijk niet gaan krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt maar ten dele, invoegend verkeer dient voorrang te verlenen aan het verkeer dat al op de snelweg rijdt.
De invoegende auto had pas de weg op mogen rijden als hij gelijke snelheid had als het verkeer op de weg, of als er geen verkeer aankwam dat hij zou hinderen.
Omdat hij toch al (te langzaam) ingevoegd had moet je noodgedwongen je snelheid aanpassen.
Het "beleefd" ruimte geven aan langzame invoegers is juist een ongewenst verkeersgedrag dat achteropkomend verkeer in moeilijkheden kan brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens maar is voor ons weer moeilijk in te schatten, als de invoeger een behoorlijk stuk voor hem reed had hij daar weer op moeten inspelen. Hij moet veiligheid voorop stellen en de examinator was er bij , die had er vast beter zicht op dan wij hier kunnen schetsen. Het blijft altijd frustrerend als je zakt. En zelfs al zou de examinator geen gelijk hebben wat ook voorkomt, blijft het heel vervelend maar zal de vraagsteller geen gelijk krijgen van het CBR
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Mokummer: Niet met je eens. Het is absoluut verboden (artikel 5) om voor elke invoegstrook vooraf je snelheid te verminderen tot bv 50 km per uur want er zou wel eens iemand kunnen komen die hem aan het begin van de invoegstrook met die 50 km/h zijn wagen voor je op de weg invoegt. Want dat afremmen op zich is OOK zeer gevaarlijk (ketting rem reacties met kopstaart botsingen). Je mag/moet ervan uitgaan dat elke invoeger EERST snelheid maakt en dan pas invoegt. De enige plicht is dat je voldoende ruimte tot je voorligger hebt dat er iemand normaal tussen past met de juiste snelheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, ik had het ook zeker niet over 50 km per uur en vaart minderen betekent niet op de rem gaan staan, gewoon je gas minderen en vaart minderen. Ik doel dus op die voldoende afstand en die krijg je in dit geval dus door vaart te minderen :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De auto reed namelijk al voor hem anders kon hij hem er niet voor gooien, hij reed niet sneller dan de vraagsteller dus is hem ook niet voorbij gekomen, wat dus betekent dat hij al in zicht was. Daarnaast is autorijden ook anticiperen op de fouten van anderen. In dit geval heeft hij volgens de examinator de verkeerde keus gemaakt, die was er bij dus die zal het beter gezien hebben dan wij nu uit de teksten moeten halen. Verder zal nooit iemand de schuld bij zichzelf zoeken, het is altijd de examinator die het fout ziet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alsof de examinator geen fouten kan maken, maar hebt wel gelijk.

Andere antwoorden (2)

bij autorijden gaat het om vooruitkijken en inzicht. waarschijnlijk vond je examinator dat je had moeten inschatten dat die BMW sneller reed dan toegestaan en dus had je helemaal niet naar de linker baan moeten gaan. dan zou de veiligste oplossing zijn inhouden en de langzame invoeger de ruimte geven.

maar wel pech dat dit je nu net tijdens je examen moet overkomen.

hebben ze verder niet uitgelegd toen ze vertelden waarom je gezakt was hoe je de situatie volgens de examinator had moeten inschatten?

Toegevoegd na 34 minuten:
aanvullend nav je toelichting: het is duidelijk hoe jij er over denkt, het is eigenlijk niet relevant hoe de goeievraag.nl-bezoeker er over denkt. wacht het bezwaar af en ontdek hoe het CBR erover denkt, dat is eigenlijk het enige wat telt.

je kunt misschien wel gelijk hebben, maar daardoor krijg je je rijbewijs natuurlijk niet ineens toch.

ben bang dat je het dus helaas zult moeten accepteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat is niet toegestaan, hierbij de uitleg.
Je mag niet van rijbaan wisselen als je ingehaald wordt, ook niet als de BMW wél harder rijdt dan toegestaan is.

Je moet gewoon rustig afremmen tot 70 km per uur, de intimiderende bumperklever houdt heus wel net genoeg afstand en heeft ook de langzame invoeger gezien.
Bovendien is hij ook zuinig op zijn voorbumper.

Als jij een dot gas bijgeeft dan moet je trouwens wel over een super turbo beschikken om op de linkerbaan de snelle BMW voor te blijven, waarschijnlijker is dat hij bij jou achterop rijdt terwijl je amper tot 120 geaccellereerd bent.

Een bumperklever achter je als er een linker baan beschikbaar is dat is trouwens zeer onwaarschijnlijk, dan zou hij zelf allang jou ingehaald hebben.