Naar welke landen kun je op vakantie met een strafblad?

Een kennis van mij is een beetje dom geweest: krijgt waarschijnlijk binnenkort een boete voor winkeldiefstal. Naar welke landen kan hij op vakantie zonder bij de grens in de problemen te komen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
14K

Antwoorden (1)

met schulden of een strafblad, naar het buitenland gaan, bijvoorbeeld voor vakantie:

Normaal gesproken levert het geen problemen op als je in Nederland schulden hebt en naar het buitenland wilt reizen. Het feit dat je schulden hebt, mag in dat opzicht geen belemmering vormen. Evenmin zou het een probleem moeten zijn om Nederland te verlaten als je een strafblad hebt (tegenwoordig heet dit justitiële documentatie). Alleen als de strafrechter jou als bijkomende straf een reisverbod heeft opgelegd, dan mag je niet naar het buitenland reizen.

Reisverbod
Er zijn verschillende soorten reisverboden. Zo heb je een reisverbod dat alleen in Nederland geldt en dan specifiek voor de trein, metro, tram en bus. Dit verbod kan worden opgelegd op basis van de Wet Personenvervoer 2000. Een reisverbod kan door de openbaar vervoersbedrijven als een lik-op-stuk-reactie worden opgelegd. Naast een reisverbod op basis van de vervoerswetgeving, biedt ook het strafrecht die mogelijkheid.

Reisverbod als bijzondere voorwaarde
Het strafrechtelijke reisverbod als bijzondere voorwaarde wordt echter niet vaak opgelegd omdat het omstreden is. Zo heeft de Hoge Raad al meerdere malen geoordeeld dat het opleggen van een grensoverschrijdend reisverbod, mede in het licht van verdragsbepalingen, ontoelaatbaar is. Vanwege de duur en de mate van het verbod wordt een verdachte teveel in zijn bewegingsvrijheid beperkt.

Verenigde Staten
Dat Nederland verlaten met een strafblad normaal gesproken geen problemen oplevert, betekent natuurlijk niet dat je elk land zo maar binnenkomt. Sommige landen, waaronder de Verenigde Staten, kunnen wel moeilijk doen als je bij aankomst een strafblad blijkt te bezitten. Informeer vooraf bij de betreffende ambassade als je hierover meer informatie wenst.

Bron: Hoge Raad, 6 november 2007, NJ 2008, 33
Hoge Raad, 25 november 2008, LJN BF0836

Toegevoegd na 2 minuten:
ook als je een stop-over maakt in de VS heb je een probleem.