Kun je gevolgschade claimen bij de leverancier van verkeerd geleverde terrastegels?

Ik heb nieuwe terrastegels geleverd gekregen, maar de partij is verdeeld over twee kleurnummers met een behoorlijk kleurverschil (dat betwist de leverancier niet).

Ik heb de terrastegels stuk voor stuk (80 stuks a 40 kilo) naar de tuin laten brengen en een stratenmaker ingehuurd voor een dag, die na een half uur naar huis kon omdat doorwerken niet zinvol was, want de tegels moeten terug naar de leverancier. Die dag van de stratenmaker moet wel betaald worden, weliswaar niet het hele bedrag omdat er ook niet voor gewerkt is maar de dag was wel voor mij ingepland.

De leverancier bestrijdt de fout niet en zal wel nieuwe tegels leveren, maar kan ik juridisch gezien ook de extra kosten op de leverancier van de tegels verhalen?

Picture for question
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
???
paulus811
12 jaar geleden
Bessy, "???" en nu moet iemand begrijpen wat jij wilt weten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk Paulus, ik ben niet duidelijk.
Ik begreep de reactie van John niet. Maar het is me al duidelijk. Was te snel met mijn vraagtekens.
paulus811
12 jaar geleden
bessy, sportief dat je nog even reageerde!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, bij als je fout zit moet je het hoofd buigen he? :)

Antwoorden (3)

leg je oor eens te luisteren bij een rechtswinkel,en misschien heb je zelf rechtsbijstand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan de leverancier hiervoor aansprakelijk stellen.
Dat zal je schriftelijk en met redenen omkleed moeten doen.
Het probleem komt alleen maar als de leverancier er niet op in gaat. Dan zal je een juridische zaak moeten aanspannen en of dat zijn geld waard is?
Handiger is om met de leverancier van gedachte te wisselen en zo korting te krijgen op de tegels. Dat kan jouw kosten compenseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat hier geen sprake is van gevolgschade. In het BW bestaat dit begrip niet, wel in jurispondensies.
Gevolgschade onstaat b.v. door brand en het BW spreekt dan van Vermogenschade. Zie voor artikelen BW 6 art. 98.

Het was aan jou de taak om de geleverde tegels af te nemen en op juistheid te controleren. Je had in dit geval aan de hand van de kleurnummers kunnen zien dat er twee verschillende partijen waren geleverd i.p.v. een.
Hetzelfde kan gebeuren met wandtegels en behang.

Volgens mij is de leverancier van de tegels alleen verplicht de tegels tegen een juiste partij om te wisselen en de kosten die hieruit ontstaan voor zijn eigen rekening te nemen. De kosten die jij extra hebt gemaakt vallen hier dan buiten.

In een eerder antwoord is gesuggereerd om met de leverancier te gaan praten. Misschien is hij inderdaad bereid de partij uit coulance met korting te leveren, zodat hij toch enigszins aan de door jouw gemaakte extra kosten tegemoet komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
wildelely, dank voor je antwoord. Ik vind het de taak van een leverancier om tegels vóór 'levering te controleren op het juiste kleurnummer. De leverancier is degene die aangesproken wordt als het fout zit en opdraait voor tenminste de kosten van extra transport en tegels. Het lijkt me dus vooral ook in zijn eigen belang. Ik weet niet of je weet hoe tegels geleverd worden, maar deze liggen een 1mtr breed en hoog op een pallet met aan de zijkant (vaak aan de binnenkant) een plakkertje met een nummer. In mijn geval zijn de tegels ook nog per stuk in plastic verpakt. Als je 88 tegels van 40 kg per stuk wilt controleren, moet de bezorger een uur of twee wachten en dat gaat natuurlijk in de praktijk niet gebeuren. Pallets met terrastegels zijn iets anders dan een paar rolletjes behang. De leverancier is een redelijke partij en ik weet zeker dat we er wel uit komen, maar mijn vraag wat bedoeld om te toetsen waar je in dit geval juridisch gezien (ook al heet het volgens de letter van de wet misschien geen gevolgschade) recht op hebt. Want feit blijft dat de stratenmakers de voor mij ingeplande dag niet hebben kunnen benutten en dat wel gecompenseerd willen zien. En buiten de financiële kant van het verhaal vind ik ook dat ik niet nogmaals de nieuw geleverde tegels opnieuw per stuk door het huis naar de tuin hoef te brengen (dat is echt een serieuze klus) en ervoor te zorgen dat de tegels die terug moeten weer netjes opgestapeld aan de kant van de weg staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk is het de taak van de leverancier om er voor te zorgen dat jij de tegels met hetzelfde kleurnummer krijgt.
Het vervelende is dat dit nu juist niet is gebeurd en daarom heb jij je vraag over de consequentie daarvan op GV gezet. In mijn antwoord zeg ik dat de leverancier "alleen verplicht is de tegels tegen een juiste partij om te wisselen en de kosten die hieruit ontstaan voor zijn eigen rekening dient te nemen". Dus ook het transport. Daarover bestaat dus geen meningsverschil. Ik weet dat het niet eenvoudig is om een partij tegels op hun juistheid te controleren. Maar het is ook niet nodig alle 88 tegels te controleren. Als je twee verschillende kleurnummers had opgemerkt, had je kunnen stoppen met controleren, want dan zie je de bui al hangen. Ook hoeft de bezorger niet te wachten. Toen de tegels gelegd gingen worden, had het ook gecontroleerd/opgemerkt kunnen worden. De rollen behang zijn alleen als voorbeeld genoemd; het gaat hier om aan te tonen welke plichten jij hebt. Inderdaad gaat het hier om de juridische mogelijkheden en zo probeer ik het antwoord ook te benaderen. En natuurlijk zijn de feiten de feiten, maar de vraag is of die feiten steekhoudend genoeg zijn om de extra kosten die je gemaakt hebt te kunnen claimen. Ik denk van niet, ondanks dat dit misschien tegen je rechtsgevoel ingaat. Maar gevoel heeft niet met bestaande wetgeving te maken. Ik begrijp het probleem, maar ook hier is het de vraag of het de wettelijke plicht van de leverancier is de tegels uit jouw tuin te halen en op pallets op te stapelen.
Ik denk van niet. Als het om een foute levering gaat, dien je het in de “originele verpakking" weer beschikbaar te stellen.
Let wel, ik probeer je niet te pesten, maar de vraag op de juridische merites te beantwoorden. Daarbij is het mijn mening. Als het voor een rechter komt zou het best kunnen dat die een andere mening hanteert.
paulus811
12 jaar geleden
wildelely, dank voor je zeer uitgebreide reactie en ik ben het er voor het grootste deel mee eens. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet eens stil gestaan heb bij het feit dat terrastegels zo enorm kunnen afwijken (zie foto die ik bij de vraag heb gevoegd, de donkere zijn de juiste). De stratenmaker dacht dat het zo hoorde, dus die trok niet aan de bel. En voor het heen en weer slepen van nieuwe en oude tegels probeer ik er met de leverancier uit te komen. 180 (90 heen en 90 terug) tegels van 42 kg stuk sjouwen is gewoon geen klus die je als man en vrouw even saampjes fysiek voor elkaar krijgt, ook al zou het mijn plicht zijn. Ik laat nog weten wat de uitkomst is van dit verhaal. Nogmaals dank.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien heb je goede buren, en anders een hulpje van de leverancier. Succes in ieder geval.