Hoe verhuis ik weer naar Nederlabd? Wat brengt het met zich mee?

Ik ben geboren en opgegroeid in Nederland, heb daar tot m'n 8ste gewoond en daarna mee verhuist naar België. Nu, tien jaar later, wil ik terug naar Nederland, daar ook een Nederlandse universitaire opleiding volgen en terug wonen (later ook werken).
Waar moet ik allemaal op letten? Speciale regels? Hoe werkt deze procedure?

Heb nog altijd gewoon de Nederlandse nationaliteit, maar door het leven nu in België wel een Belgische zorgverzekeraar en schooldiploma. Zorgverzekeraar kan ik wisselen, weet ik. Maar hoe gaat alles dit nu in z'n werk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Binnen de EU mag je wonen, werken en studeren waar je wilt, dus dat je nu in Belgie woont, is geen enkele belemmering.

Schrijf je in op de school naar keuze en zoek woonruimte in de omgeving - zoals elke student.
Je kunt dan inderdaad terug naar een Nederlandse zorgverzekeraar en zult ook wat andere dingetjes moeten regelen, en even uitzoeken hoe het eventueel zit met je recht op studiefinanciering, maar bij mijn weten heb je dat gewoon, zelfs als je van buiten de EU komt maar in Nederland studeert. In de link daar meer over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is helemaal niet zo moeilijk.

Je zoekt hier woonruimte.
Je meld je aan bij de universiteit.
Als je aangenomen word dan zoek je woonruimte.
Je meld je aan bij de gemeente. Dat moet je persoonlijk doen en met je juiste papieren, dus paspoort, huurcontract van je kamer of woning, geboortebewijs etc.

Voor verhuisgoederen of persoonlijke goederen hoef bij de Douane geen aangifte te doen. Want binnen de Europese Unie (EU) geldt een vrij verkeer van goederen.