Stel: Een Nederlandse jongen maakt een hier illegaal verblijvend minderjarig meisje zwanger,kan ze dan legaal in Nederland blijven als 't kind er is ?

Ik bedoel dit: je hoort zó vaak dat illegalen worden uitgezet enzo,maar stel dat een illegaal verblijvend minderjarig meisje b.v. zwanger raakt door een Nederlandse jongen,dan is dat kindje als 't geboren is,toch Nederlander,omdat de vader dus autochtone Nederlander is?

En dan kan die Nederlandse vader toch aanspraak maken op die baby?

Dus zou de moeder ervan óók legaal in Nederland kunnen blijven wonen?
Dus wordt die dan óók automatisch Nederlandse of niet?

Hoe zit dat dan eigenlijk volgens de wet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wou je je hulp aanbieden om een asielzoekster te laten blijven? ;)

Het beste antwoord

Dit is een erg ingewikkelde kwestie.

Wanneer het meisje 16 jaar is kan ze bij de rechter een meerderjarigverklaring aanvragen (Artikel 1:253ha BW).

Ik weet alleen niet of haar illegaliteit hier invloed op heeft.

De vader kan het kind erkennen en zich laten inschrijven in het gezagregister. Dit doe je bij de rechtbank. Hierbij ga ik er vanuit dat het stel niet gehuwd is. Anders krijgt de vader automatisch het gezag over het kind. Doe je dit als vader niet, dan gaat het gezag naar alleen de (meerderjarige) moeder.

Het kind zal de Nederlandse nationaliteit krijgen. De moeder niet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Die meerderjarigheidsverklaring kan ze aanvragen wanneer ze moeder wordt omdat een minderjarige (van 16) niet het gezag mag hebben over andere minderjarige (haar eigen kind). Wordt dit niet geregeld dan krijgen de ouders van de vrouw het gezag over het kindje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Uit een soort gelijke situatie van een kennis kan ik aangeven dat zij niet mag blijven. Maar dat de kleine wel de nederlandse nationaliteit kan krijgen indien de jongen het kind registeerd. Echter zoals ook eerder aangegeven er hangen wel wat rechtbank procedures aanvast.

Dus zij mag niet blijven, anders zou iedereen zijn vriendin direct zwanger maken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ken vanuit mijn werk ook meerdere gevallen waarbij dit het geval is. Zo'n stel komt in vreselijke gewetensnoot als de baby wel zou mogen blijven, maar de moeder niet. moeder en kind haal je natuurlijk niet zomaar uit elkaar en een kindje meenemen naar een (misschien niet helemaal veilig met weinig/geen toekomst) land, is eigenlijk ook geen optie.
om op deze manier te proberen om in Nederland te mogen blijven is dus echt GEEN slimme actie!
Om het kind de Nederlandse nationaliteit te laten krijgen moet de Nederlandse man het kind erkennen als zijn kind. Dat doet hij bij de gemeente door een formulier in te vullen. De man is dan ook financieel verantwoordelijk voor het kind totdat het 21 jaar is.

Een Nederlander kan niet uitgezet worden dus het kind kan in Nederland blijven.

Met de moeder heeft de Immigratie en Nationalisatie Dienst (ind.nl) geen enkele compassie. Die wordt gewoon uitgezet en ze kan kiezen of ze het kind meeneemt of hier achterlaat bij de vader.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en zo is het! +