Is het mogelijk urgentie aan te vragen voor een andere stad?

Mede aangezien niemand deze vraag nog gesteld heeft, bij deze.

Is het mogelijk om als persoon, urgentie aan te vragen voor een andere stad?
Ik heb het dan over een gezond persoon, die geen onderdak heeft, en dringend op zoek is naar een huis.
( bijvoorbeeld een 19-jarige die bijna klaar is met begeleidt kamerwonen, en urgentie krijgt in zijn eigen stad.)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
16.6K

Het beste antwoord

Je kunt urgentie aanvragen, maar hoogstwaarschijnlijk wordt die afgewezen. Het verkrijgen van urgentie in welke stad dan ook, is aan strikte regels gebonden. Je krijgt dat niet zomaar.
-Er moet noodzakelijk zijn om wegens zeer dringende psychische, medische of financiële omstandigheden dat je binnen zes maanden verhuist.
-Je moet aantoonbare lichamelijke of psychosociale klachten hebben die in relatie staan met de huidige woning.
Op financiële gronden, waarbij onvoorziene financiële achteruitgang aan de orde is. Dus als je huidige huis veel te duur is geworden ten opzichte van je inkomen.

Wanneer krijg je GEEN urgentie?

-Als je zelf genoeg inkomen hebt om woonruimte te betalen.

-Als je een kamer kunt huren. En hier wringt al de schoen.

-Als je door eigen schuld in een noodsituatie terecht komt.

-Als de woning te klein is geworden door gezinshereniging, inwoning of zwangerschap.

-Als je buiten de regio woont, moet je aantonen dat je maatschappelijk of economisch gebonden bent aan de “wens”regio.

De 19-jarige, gezonde persoon in jouw voorbeeld krijgt geen urgentie. Hij krijgt geen huis want hij kan een kamer gaan bewonen. Dat doen duizenden (studerende) jongeren van die leeftijd ook.

http://www.woonzicht.nl/documenten/doc/Urgentieverklaring-januari2009-website.pdf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dit hangt af van de woningbouwvereniging, bij veel woningbouwverenigingen bestaat urgentie niet meer.

Wat je het beste kan doen is contact opnemen met de woningbouw vereniging van de stad waar je heen wil
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt altijd urgentie aanvragen maar of hij wordt gehonoreerd is een 2de.
Bij veel woningbouwver. kun je een afspraak maken met de persoon die over de urgentie gaat.
Vaak heb je wel meer kans als je een {economische}-binding hebt met die stad/dorp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn studentenhuis werd verkocht en ik stond dus op straat, had onlangs werk gekregen in een stad die een uur met de bus verderop was.

ik heb toen geen urgentie gekregen... dus stond gewoon op straat. Dus ik gok dat het bij jou niet veel anders zal zijn helaas.

Je moet met verdomd goede redenen komen (Dus beter dan dat je zonder onderdak zit.... de mening van de woningbouw hier was: ga maar naar familie) om urgentie te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je "economisch gebonden" bent aan die stad dan kun je recht hebben op een urgentieverklaring daar.
Je moet daartoe een jaarcontract kunnen laten zien.
(Kan zijn dat iedere gemeente dat anders doet.)

Als je "sociaal gebonden" bent moet je aantonen dat je in die gemeente geboren bent OF dat je er een X-aantal jaren gewoond hebt.

Het beste kun je gewoon even zelf zoeken op het wwweb, naar de woonplaats waar je heen zou willen, en naar hun beleid inzake "economische gebondenheid" en "sociale gebondenheid".

Eindhoven bijvoorbeeld:
http://www.ikzoekeenwoningineindhoven.nl/index.php?id=7
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt!