CAO gehandicaptenzorg. Als een familielid overlijdt, gelden voor stagiaires dan ook de punten in de CAO beschreven?

Mijn oom is een tijdje geleden op een vrijdag overleden. Die maandag daarop ben ik gewoon naar mijn stageplek gegaan, maar die dag erop niet omdat ik naar het buitenland moest om op tijd de begrafenis te kunnen bijwonen de volgende dag. De dag erop ben ik ook niet naar mijn stage gegaan.

Nu begrijp ik dat ik 2 stagedagen sowieso moet inhalen, maar mij wordt nu gezegd dat ik 4 dagen moet inhalen.

Volgens de CAO hebben werknemers bij het overlijden van derdegraads familie recht op verlof op de dag van de begrafenis. Heb ik daar als stagiaire ook recht op?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
4.7K

Antwoorden (1)

Artikel 8:14 Vrije dagen in verband met bijzondere gebeurtenissen

De werkgever stelt de werknemer in de gelegenheid om aan de hierna vermelde gebeurtenissen gedurende de bij die gebeurtenissen vermelde periode deel te nemen. Zo nodig verleent de werkgever daartoe betaald verlof.

verhuizing ....................... dienstjubileum van de werknemer: 1 vrije dag;

overlijden van de echtgeno(o)t(e) of relatiepartner, (pleeg)kinderen, (pleeg)ouders van de werknemer dan wel van de echtgeno(o)t(e) of relatiepartner: de dag van overlijden tot en met de dag van de begrafenis of crematie;

overlijden van of het bijwonen van de begrafenis of crematie van bloedverwanten in de tweede graad van de werknemer, van de echtgeno(o)t(e) of relatiepartner: 1 vrije dag.

Zie :

http://www.vgn.nl/CD/Start/Start.htm

De CAO regelt dus niets over vrije dagen in geval van overlijden van een bloedverwant in de derde graad.

Trouwens, als een stagiair zich al gaat beroepen op zijn of haar rechten dan is dat voor de gemiddelde werkgever geen extra aanleiding om te overwegen deze persoon ooit nog in vaste dienst aan te nemen, doch dit terzijde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat niet wegneemt dat een stagiair zich in mijn ogen wel moet beroepen op zijn/haar rechten. Ze zijn er niet voor niets. En in de gehandicaptenzorg is sowieso genoeg werk te vinden dus je bent nooit afhankelijk van 1 werkgever weet ik uit ervaring :-)