Is een bedrijf verplicht allergieinformatie te verstrekken?

Ik heb een aantal voedselallergieën en als ik iets nieuws wil proberen, contacteer ik de fabrikant erover als de verpakking niet duidelijk genoeg is.

Vanochtend had ik een verpakking waar 'aroma' opstond en verder geen allergieinformatie, dus ik belde om te vragen of het aroma vrij was van .

Dit wilden ze niet vertellen omdat het onder receptgeheim valt. Ik snap dat ze niet het hele doen en laten uit de doeken willen doen, maar mogen ze ook verzwijgen of er bijvoorbeeld gluten inzitten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag ik weten waarvoor je allergisch bent?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Da's een hele waslijst, ik belde voor aardappelmeel... Daarvoor ben ik het meest allergisch en dat staat sowieso nooit bij allergenen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is irritant, dat vind je inderdaad nooit terug bij de allergenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad. En aangezien het een niet-glutenbevattende zetmeelbron is, hoeft het niet gespecificeerd te worden op de verpakking. Dus of het mais of aardappel is, blijft vaak onduidelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
IK heb zelf last van gluten, maar dat moeten ze op de verpakking zetten. Dat zouden ze met alle allergenen moeten doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat 'IK' moet natuurlijk 'ik' zijn.

Het beste antwoord

Voedselallergenen moeten op het etiket
De wetgeving etikettering allergenen is gebaseerd op de publicatie van het Europees Parlement en is sinds 25 november 2005 van kracht. Ieder Europees land krijgt een bepaalde tijd ter invoering van deze regelgeving. Die tijd is o.a. nodig om verpakkingen met de oude etiket tering op te kunnen maken. Voor Nederland moet de de wetgeving eind maart 2006 volledig zijn doorgevoerd. De Voedsel en Waren Autoriteit (VWA, de vroegere Keuringsdienst van Waren) houdt hier controle op. Nieuw in de wetgeving etikettering levensmiddelen is dat de 25% regel nu 0% regel is en dat vermelding van 14 allergenen verplicht is.
Meer info: http://www.voedselallergie.nl/allergenen-op-het-etiket