Hallo alleemaal, Ik heb een vraag over afgekeurd worden tijdens werkloosheid.

Ik heb ongeveer 13 jaar gewerkt en nu al ongeveer 8 maanden ben ik werkloos en ontvang WW uitkering. De laatste maanden heb ik erg last gehad van mijn ziekte en dat ik in overgang fase ook ben. Ik ben zelf te laat achtergekomen dat ik zowel mentaal als lichamelijk afgekeurd ben. Dit is pas twee weken geleden door mijn huisarts en een psycholoog bevestigd. Van ze mag ik niet meer werken gezien ook zeer weinig energie heb door mijn ziekte. Ik heb het nog niet aan UWV gemeld gezien ik dacht dat het beter gaat met mij en waarschijnlijk kan ik weer een baan vinden. Nu denk ik dat ik het voorlopig niet aan kan. Daarom mijn vraag is hoe het verder gaat mijn mijn uitkering. Ik mag nog tenminste 1.5 jaar WW uitkering krijgen maar van andere kant moet ik ook dan zoeken naar werk van UWV. Dus ik ben bang dat als ik een baan vind en dat ik niet kan en mijn WW uitkering ga verliezen. Nu mijn vraag aan jullie hoe ik dit het best kan regelen dat dit van WW naar ZW uitkering gaat (en of dit kan/mag zo) zodat ik mijn uitkering niet verlies wat ik zonder niet kan. Alvast bedankt voor jullie hulp. Groeten, Mary

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.8K

Het beste antwoord

Beste Mary,

Je kunt je ziekmelden bij UWV Telefoon Werknemers 0900-92 94. Als je een ziekmelding doorgeeft aan UWV dan wordt je WW-uitkering de eerste 13 weken doorbetaald. Ben je langer dan 13 weken ziek dan krijg je een Ziektewet-uitkering.

Wanneer je weer in staat bent om te werken dan vraag je telefonisch een herleving van je WW-uitkering aan.
De resterende duur van de WW kan dan weer worden voortgezet.

Heb je nog recht op 1,5 jaar WW? In dat geval heb je bij een herleving nog recht op ongeveer 1,2 jaar. De resterende duur van 1,5 jaar wordt dan verminderd met 13 weken.

De Ziektewet-uitkering duurt maximaal 104 weken. Ben je daarna nog ziek dan kom je meestal in aanmerking voor een WIA-uitkering.

Actuele informatie vind je hier: http://bit.ly/kuigNg.

Ik wens je veel sterkte.

Met vriendelijke groet,

Mariëlle
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als het goed is kan je je antwoord ook vinden op uwv.nl en zoek op ziek. Je moet je ziekmelden bij het uwv. Zij moeten je dan volledig afkeuren voor werk en dan kan je een ziektewet uitkering krijgen. Ik zu het maar snel regelen want zoals je zelf zegt kun je niet werken en volgens de ww regels moet je 4 x in 4 weken solliciteren. Bespreek ook met je huisarts en psycholoog hoe nu verder. Wellicht kunnen zijn in gesprek met het uwv de overgang wat makkelijker maken. Heel veel sterkte verder Mary!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je weg is dat je allereerst meld bij het UWV. Je kunt daarvoor stukken van je huisarts en psycholoog meenemen om je arbeidsongeschiktheid aan te tonen. Dan zal het UWV een onderzoek starten, en waarbij jij dus op consultatie moet komen.

Overigens kan het wel zijn dat jouw psycholoog van mening is dat je niet meer kunt werken, maar ook het UWV heeft als uitgangspunt dat je weer aan het werk gaat. Ze zetten daar ook een arbeidsconsulent in die naar jouw mogelijkheden kijken. Dat is dus anders dan "vroeguh" dat er naar je onmogelijkheden werd gekeken.

Documenteer alles goed. Als er ergens over jou een rapport of brief wordt geschreven, vraag daar een kopie van op. Zorg dat UWV alle informatie al heeft, voordat je werkelijk op bezoek komt.

Over je WW. Meestal werkt het andersom. Iemand is dus aan het werk, raakt ongeschikt en krijgt een keuring. Mocht die persoon later toch goedgekeurd worden, dan wordt de resterende WW weer opnieuw opgestart als je niet gelijk een baan hebt. Ook zijn er premies voor werkgevers als ze een afgekeurde in dienst nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
UWV bellen en doorgeven dat je ziek bent. Je zal dan een keer worden opgeroepen voor een gesprek met een keuringsarts. (daar kan best een tijd overheen gaan)
De eerste maanden van je ziekteperiode gaan van de ww uitkeringsduur af. Daarna kan de ww uitkering worden omgezet in een ziektewetuitkering. (max 2 jaar, dan volgt een wia keuring als je nog niet herstelt bent).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog een aanvullende tip, schrijf de namen op van degene met wie je gesproken hebt en de data erbij.
In 'regeltjes land' kan veel mis gaan, zeker in de communicatie, heb dit zelf aan de hand gehad.

Wil je niet bang maken, maar als geheugensteuntje voor jezelf is het ook handig.
Wanneer heb ik de UWV gebeld, met wie heb ik gesproken en wat is er besproken.