Heb je als kind recht om inzage te hebben in verslagen van oudergesprekken?

Mits je inmiddels meerderjarig bent.
Of mag het niet, omdat het persoonlijk is voor je ouders?
Ga namelijk mijn patientendossier bij de GGZ opvragen en ik vraag me af of dit er dan ook in zit.

Ik weet dat er verslagen zijn, maar een verdere vraag: wordt er door een ouderbegeleider bij GGZ wel iets opgeschreven (kort) over elk gesprek? Of hoeft niet elk gesprek gerapporteerd te worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Je hebt wettelijk recht op inzage in alle raportages en verslagen. Je mag dit zelf opvragen vanaf 16e en indien je jonger bent kan dit via je ouders/voogd. Wet Bescherming Privacy Gegevens uit 2000, art 32 en verder.

Staan er in de aantekeningen opmerkingen of gegevens welke volgens jou grievend of onjuist zijn, dan heb je recht om dit uit je dossier te laten verwijderen.

Ben je 'uitbehandeld' heb je het recht om het volledige dossier te laten verwijderen.

Tip: verzoek om inzage schriftelijk indienen bij GGZ ovv naam Bsn nummer en geb datum. Ben je in gesprek, in behandeling bij GGZ? Alle gesprekken opschorten totdat je het volledig(!) dossier hebt gelezen/ontvagen.

Neem evt kontakt op met Juridisch Loket, of jeugdzorg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+, bedankt voor het antwoord.
Ik heb contact opgenomen met de GGZ over mijn patientendossier en ga het ook aanvragen.
Ik kreeg echter te horen dat er alleen 'relevante' informatie in zou zitten, waarop ik heb doorgevraagd,
Wat er tegen me gezegd werd was dat de verslagen van oudergesprekken waar ik zelf niet bij was, er niet in zouden zitten, met de boodschap 'sommige dingen van je ouders kun je maar beter niet weten'.
Ik ga hiet echter nog op doorvragen, ik ben hier namelijk wel erg geinteresseerd in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Google de tekst van wetsartikel en neem deze mee naar de GGZ. Zij zijn verplicht(!) om je het volledig dossier te geven. Het is niet aan de GGZ om te bepalen wat goed voor je is. Bij weigering of je vermoeden dat het dossier niet volledig is, ga naar Geschillencommissie van GGZ en vraag om een bindende uitspraak. Succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt!
Ik stop niet totdat ik er zeker van ben dat ik alles heb. ik kan me er namelijk aan ergeren dat je wel eens zo snel wordt afgescheept, maar dan zijn ze bij mij aan het verkeerde adres. Het is inderdaad niet aan hen om te bepalen wat goed voor mij is.

Andere antwoorden (2)

Als het jou verslag is ja! Wettelijk gezien heb je inzage in alle rapportages en verslagen vanaf dat je zestien jaar bent. Zou zelfs nog eerder kunnen zijn dat weet ik echter niet zeker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms zitten er in persoonlijke verslagen ook wel losse notities, deze kunnen ze dan vooraf verwijderen.