Hoe maak ik kopieerbeveiliging voor papier?

Beste allemaal,

Laatst heb ik een uittreksel GBA moeten aanvragen voor mijn eindexamen. Ik kreeg toen een heel grappig papiertje: als je het probeert te kopiëren, dan verschijnt op het gekopieerde document "COPY - KOPIE".

Nou zou ik zoiets ook willen maken. Weet iemand hoe dat moet of kan iemand een goede site aanbevelen waar ik extra informatie kan vinden?

Bij voorbaat iedereen hartelijk dank!

Met vriendelijke groeten,

De vragensteller

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Het beste antwoord

De makers van dit soort documenten is er natuurlijk alles aangelegen om deze informatie niet vrij te geven. Zou dat wel gebeuren, dan ligt namaak op de loer en de status van jouw GBA direct discutabel. Het zou namelijk zomaar een vervalsing kunnen zijn.

Dat neemt echter niet weg dat er een aantal dingen zijn waarmee je kunt experimenteren om onzichtbare inkt te maken. De beste onzichtbare inkt is citroensap of uiensap. Melk en azijn doen het ook erg goed.

Schrijf met een inktpen of tandenstoker en laat het papier drogen. Gebruik geen warmte om te drogen. Hou je het papier nu in de buurt van een kaars, dan wordt de tekst zichtbaar.

Een kwart kopje water (60 ml) met een theelepel maizena, gekookt (of 1 minuut in de magnetron, 1x roeren), levert ook een goede inkt op. Laat de inkt eerst afkoelen voor je het gebruikt.
Als je uitgeschreven bent, kun je de tekst zichtbaar maken door het papier nat te maken met een jodine oplossing. Het papier wordt lichtblauw, de tekst donkerblauw. Gebruik je citroensap in plaats van de jodine-oplossing, dan wordt het papier lichtblauw terwijl de tekst wit blijft.