mag iemand op straat een foto van mij maken zonder mijn toestemming?

ik stond gisteren in de lift met een andere man en mijn zusje,
de man maakte zomaar uit het niets 'onopvallend' een foto van ons, zonder te vragen.
ik zei tegen hem dat hij de foto moest verwijderen.
hij bleef volhouden dat hij geen foto had gemaakt terwijl ik en mijn zusje het zeker weten.
op het moment dat hij de foto maakten keek ik recht in zijn camera en ik zag de flits overduidelijk.
ik probeerde zijn camera te pakken maar hij trok hem weg en duwde mij, als ik alleen was had ik hem geslagen maar ja, ik moet een goed voorbeeld zijn voor mn zusje.

het is niet zoals bij deze vraag http://www.goeievraag.nl/vraag/zomaar-foto-mensen-toestemming-gegeven.24867
dat hij een foto heeft willen maken van de omgeving achter mij want het was in een afgesloten lift.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
17.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vreemd verhaal. Was je nou in een lift of op straat?

Antwoorden (6)

Dit mag zeker niet er moet toestemming gevraagd worden!
ik zou aangifte doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt niet! Wat een viezerik! Ik had hem echt gedwongen om die foto te verwijderen, dan maar even geen goed voorbeeld voor je zusje...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Viezerik?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja! Waarom zou ie die foto nemen denk jij?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben 15 en zelfs ik begrijp t
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat bedoel ik ;-) heb je het ook je ouders verteld?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet ik eigenlIjk niet meer,
Volgensmij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet
hij had toestemming moeten vragen dat mag niet zomaar. nu kan je er waarschijnlijk weinig meer mee. ik had de man ook gedwongen de foto te verwijderen denk ik .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat mag dus echt niet, je hebt gelijk en goed gehandeld.
Maar je moet aangifte doen, anders doet hij het ook misschien met anderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is hier een speciaal recht voor, het portret recht, als je gezicht duidelijk in beeld is, en als deze foto ergens - dat kan zijn in een tijdschrift of zelfs op het internet - wordt gepubliceerd, mag je van deze persoon geld claimen. Hier zijn hele rechtzaken over gegaan.

Alleen in jouw geval mag het ook niet, omdat de fotograaf altijd toestemming moet vragen om jouw in beeld te hebben.

Als je de persoon nog goed kan omschrijven kan je naar de politie gaan en aangifte doen.

Toegevoegd na 12 minuten:
Je kan het beste zowiezo aangifte doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooraleer u een foto neemt van iemand, moet u hem om zijn toestemming vragen. Wil u nadien deze foto’s publiceren op het internet of in een krant(je), dan moet u hiervoor nogmaals zijn toestemming vragen.

Vóór u de beelden gebruikt, moet u natuurlijk ook steeds nagaan of sommige daarvan niet auteursrechtelijk beschermd zijn (het zogenaamde "copyright").

Als we de regelgeving van naderbij bekijken, dan bestaan er verschillende mogelijkheden om uw rechten als gefotografeerde of gefilmde persoon te vrijwaren. Zo kan u zich beroepen op het recht op afbeelding of kunt u ook de Privacywet inroepen.

Recht op afbeelding. De Privacywet
Recht op afbeelding.Principe – steeds toestemming vragen
Aan iedere persoon werd het recht op afbeelding toegekend en daarom komt het alleen aan de betrokken persoon toe te beslissen of van hem een afbeelding mag worden genomen en gebruikt.

Bijgevolg is het nemen van een afbeelding en het (verdere) gebruik van het beeldmateriaal onderworpen aan de toestemming van de betrokken persoon. De toestemming om van iemand foto’s of videobeelden te nemen betekent niet noodzakelijk dat er toestemming is om deze afbeelding te publiceren of te verspreiden. Beide staan los van elkaar en moeten dus apart gevraagd worden.

Het is interessant te weten dat de rechtspraak steeds vaker aanvaardt dat een minderjarige met onderscheidingsvermogen zelf zijn toestemming geeft. De huidige rechtspraak beoordeelt dit begrip volgens de concrete, feitelijke omstandigheden van de zaak, maar dikwijls ligt de leeftijdsgrens op 12 à 14 jaar.