Welke straf kan een minderjarige krijgen die een auto heeft gestolen, hiermee een ongeval veroorzaakt bij derden en vluchtmisdrijf pleegt

Deze persoon is minderjarig en niet in het bezit van een geldig rijbewijs, in de pv is ook vermeld dat hij gedronken had

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
3.6K

Antwoorden (2)

http://jure.nl/bl6051 vergelijkbaar geval. Echter meerderjarig.

De rechtbank veroordeelt verdachte tot een werkstraf van 240 uur, een rijontzegging van 3 jaar en een voorwaardelijke hechtenis van 4 maanden. Voor het rijden zonder rijbewijs legt de rechtbank een voorwaardelijke hechtenis van 2 weken op. Verdachte hoefde dus niet achter de tralies.

Dit was echter wel een matiging door de rechter wegens persoonlijke omstandigheden. Volgens de rechter is een gevangenisstraf voor de duur van 8 maanden en een ontzegging van de rijbevoegdheid voor 3 jaar passend in een 'normale' situatie. Joyriden werd niet bewezen geacht, er is mij echter een zaak bekend dat er 80 uur werkstraf is opgelegd voor joyriding door een minderjarige.

Het feit dat het een minderjarige betreft zal voor de rest van de feiten ook een werkstraf voor de hand liggen.

De schade wordt volgens mij verhaald op de WA verzekeraar van de ouders. En de boete rijden zonder rijbewijs is 240 euro.

Correct me if I'm wrong people
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is hier sprake van een heel rijtje strafbare feiten:

Artikel 8 Wegenverkeerswet; rijden onder invloed. Wat was het promillage?

Artikel 310 Wetboek van Strafrecht; diefstal.

Artikel 7 Wegenverkeerswet; verlaten plaats ongeval.

Artikel 10 Wegenverkeerswet; joyriding.

Artikel 110 Wegenverkeerswet; minimumleeftijd besturen motorrijtuigen.

Verder wordt er gekeken naar hoe het ongeval ontstaan is? veroorzaken ongeval is ook strafbaar.

Wat de rechter van belang acht, is het verleden van de verdachte. Dit heeft nogal wat invloed op de strafmaat. Verder is de leeftijd van de verdachte erg van belang.

Het is door ons dus niet goed in te schatten, wat de eis van de Officier van Justitie zal zijn. Dit omdat een aantal belangrijke gegevens niet bekend zijn.

Hoe echter rekening met een eis van de OvJ van onvoorwaardelijke gevangenisstraf, deels voorwaardelijk, een ontzegging rijbevoegdheid motorrijtuigen en een flinke boete.

Verder zal de schade, die de verdachte veroorzaakt heeft op hem of op zijn ouders verhaald worden.
AlphaLimaSierra