Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kan ik een vrijstelling krijgen van school om te gaan werken? ik ben 17 jaar en heb mijn havo verpest ik kan niet mee naar het mbo.?

ik net ben 17 jaar, Vmbo-TL afgerond en heb dyslexie. ik ben toen aan de Havo begonnen omdat ik geen MBO opleiding kon kiezen, ik heb echt geen idee welke mbo opleiding ik moet doen. op mijn havo heb geen enkele kans meer. ik zou graag een half jaartje willen werken en nadenken over welke mbo opleiding ik moet doen. ik heb al een veel mbo opleiding testen gedaan maar uit elke komt een andere opleiding. kan iemand mij helpen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
4.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Jezelf laten testen lijkt mij het beste. Er zijn genoeg sites, bijv. vakbaan.nl. Anders ga je naar een adviesbureau.
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent tot je 18e jaar kwalificatieplichtig. Dat betekent dat je naar school moet totdat je een havo-, vwo-, mbo-diploma niveau 2 of hoger hebt. Je zult dus met de leerplichtambtenaar moeten overleggen of en op welke voorwaarden je vrijstelling kunt krijgen.

Bedenk wel dat je zonder diploma van een beroepsopleiding weinig kansen maakt op een goede baan op de arbeidsmarkt. Werkgevers willen vaak diploma's zien. Probeer dus een keuze te maken uit de verschillende MBO opleidingen. Eventueel een combinatie van werken en leren. Vraag advies aan je decaan op school. En ga alsnog voor een diploma en leer een vak! Daar heb je je hele leven plezier van.

Toegevoegd na 6 minuten:
Je kunt hier, tegen betaling, een beroepskeuzetest doen:
http://www.123test.nl/beroepskeuzetest/

Geen idee of ie goed is. Anders moet je eens naar een professioneel adviesbureau gaan op het gebied van beroepskeuze. Alleen zijn hier wel de nodige kosten aan verbonden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind eerlijk gezegd, zo'n beroepentest niet echt goed. Je moet soms kiezen uit bepaalde opties en dan vind je misschien alle opties niet goed en dan moet je maar wat aanklikken.

In elk geval, misschien zie je door middel van filmpjes wat je leuk lijkt? Zie bron! En ik denk dat werken niet de beste optie is. Want school is gewoon erg belangrijk. Kijk rustig wat site's langs (of bekijk de videos in mijn bron) en schrijf op wat je leuk lijkt. Daarna kun je meer over een bepaald beroep gaan opzoeken en jou nadelen en voordelen noemen!

Ik zou het zo gedaan hebben! :) Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor de leuke videoclips.
Omdat je nog leerplichtig bent is de school verplicht om je te helpen met het kiezen van een andere school, opleiding. Ze mogen je dus niet uitschrijven zonder alternatief, jij mag niet wegblijven.
Misschien is er een mogelijkheid om met je decaan, een van je ouders en de leerplichtambtenaar een 'hoe nu verder' gesprek te hebben?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding