Waarom zijn we zo selectief in het liefhebben van diersoorten?

Het is prima om een koe op te eten, maar een hond kan echt niet. Het is prima om levende muizen te pletten in een muizenval maar als je zoiets doet bij een kat is het not done. Wie zijn wij om te beoordelen dat het zielig is om een hond in te laten slapen en dat het prima is om een koe af te maken met een pin door zijn hoofd. Dat is toch heel naïef? Waarom niet gelijk alle dieren hetzelfde behandelen..

Toegevoegd na 20 minuten:
Veel van jullie zeggen dat sommige mensen katten en honden als huisdier hebben. Sommige mensen hebben echter ook konijnen en muizen als huisdier en die worden ook gewoon opgegeten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (10)

omdat wij geen emotionele band onderhouden met koeien en muizen. De hond en kat zijn al lange tijd als huisdier gehouden dat maakt het voor ons moeilijker om afscheid te nemen.

Toegevoegd na 31 minuten:
naar aanleiding van je toevoeging:

Honden en katten geven vaak blijk dat ze weten als we verdrietig zijn en ons gaan troosten, als we boos zijn hebben ze dat door etc.

ik zie een muis of konijn mij niet bepaald komen troosten als ik verdrietig ben.

Dit maakt onze emotionele band sterker met honden en katten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een huisdier als een kat en hond doen wat wij zeggen en een koe niet.
Daarnaast zijn de eerste aanhankelijk. beide hebben we graag.

Toegevoegd na 16 minuten:
Een konijn en een muis voldoen in het algemeen niet aan eerder genoemde definitie en dus eten we ze op.
Ze moeten lekker bij je op de schoot komen zitten en vooral spinnen (kat). Dan krijgt de mens een goed gevoel over zich zelf en dat heeft ie nodig. Snap!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeg Wildelely: heb jij een kat die doet wat jij zegt? Bofkont!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze niet doet wat ik van haar verwacht eet ik haar op. Ze mag wel een keertje eigenwijs zijn, maar dat is mijn vrouw ook wel eens. Daarna komt ze weer op mijn schoot zitten zoals het een goede poes betaamt!
In de oorlog aten we ook wel eens kattevlees en in China heb ik hondenvlees verorberd. Pas achteraf vertelden men wat ik gegeten had. Smaakte prima. Dus het eten van huisdierenvlees heeft ook met welstand te doen. Als we van honger dreigen om te komen eten we zelfs mensenvlees.
De Andesvliegramp was een vliegramp in de Andes in 1972. Van de 45 inzittenden van het Fokker Fairchild Hiller FH-227-vliegtuig overleefden 16 de ramp, die bekend is geworden door de boeken en verfilmingen van de verhalen van de overlevenden, die na de crash gedurende 72 dagen moesten zien te overleven in de ijskoude omgeving en uiteindelijk zelfs het vlees van de overledenen moesten eten om in leven te blijven. http://nl.wikipedia.org/wiki/Kannibalisme
Naast het eerder gegeven antwoord met de emotionele band speelt ook nog dat honden- en kattenvlees blijkbaar niet zo lekker is. Ik ga er namelijk vanuit dat men vroeger dit heus wel gegeten heeft, maar toch de voorkeur gaf aan het ook voorhanden zijnde koeienvlees. Dat heeft over de jaren er in geresulteerd dat een hond eten niet meer kan. Hier in het Westen dan, want in China eten ze het wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft te maken met onze opvoeding, wij zijn aangeleerd dat honden en katten niet voor consumptie bedoeld zijn, in China is het eten van (jonge) hond een delicatesse.

Toegevoegd na 19 minuten:
-=edit=-
ook nog even een linkje naar kattenvlees
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pfoe, lastige vraag!

Kijk ik naar mezelf, dan weet ik niet hoe ik zou denken over het pletten van mijn kat als ik ECHT honger zou hebben.

Je vraag heeft twee aspecten:

- de ethische; wat vinden we wel en wat vinden we niet correct? Maar dat weer ook te maken met onze welzijn en welvaart. Dan heb je het over een glijdende schaal. Noodzaak verandert ethiek (en overleven is noodzaak; of je nou wil of niet).

- ander aspect is van een meer fysieke aard. Dat is de theorie van 'knuffelbaarheid'. Baby's hebben een aantal aspecten gemeen; bol hoofd, grote ogen en een glimlach. Ik heb wel eens ergens gelezen dat juist deze onderdelen in een mens een 'ahhh, da's lief!' reactie oproepen. Waardoor wij, ouderen, de neiging krijgen om die baby's te beschermen. En het blijkt dat we de (andere) dieren waarvan wij 'misbruik' afkeuren, juist deze eigenschappen ook bezitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alleen rond opeten is er discriminatie. Waarom houden we van een panda (met zijn lange klauwen) en haten spinnen? Een wit muisje is lief en van een bruine gillen we? Wat hebben naaktslakken dat ons zo afstoot? We eten bijna geen naaktslakken maar de versie die in een schelp woont (escargots) zijn een lekkernij.
Ik denk dat die vraag niet in enkele lijntjes te beantwoorden is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mens heeft al heel lang de hond als huisdier danwel waakdier. Zij zijn ook nog eens intelligent en reageren inderdaad op verdriet of blijdschap. Met een kat is het eender denk ik, als je die maar genoeg eten blijft geven wordt ie ook tam en eerlijk gezegd zie ik een koe niet apporteren en wil ik hem bij verdriet al helemaal niet op schoot hebben. Over intelligentie wil ik het niet eens hebben want die zal een koe ook wel hebben samen met gevoel.

Wilde muizen of ratten worden als ziekteverspreider gezien wat ook waar is en tamme muizen of ratten niet.
En ja, konijnen, zowel tam als wild, worden gegeten.
Die worden daar ook voor gehouden maar dat zou niks voor mij zijn. Ik ga geen dier opvoeden en eten geven om hem uiteindelijk zelf op te eten.. Dan koop ik dat wel bij de slager en hou ik mijn konijn voor de lol.

Een pin door het hoofd doen ze bij koeien om het zo netjes mogelijk af te maken. een koeiekop is namelijk vrij hard en een gewone klap is te weinig. Er zullen vast betere manieren zijn maar het is lopende band werk en waarschijnljk ook goedkoper voor die bedrijven. In india hoef je dat niet te proberen want dan wordt je gelyncht denk ik. Het is daar een heilig dier en wordt dan misschien niet echt gehouden als huisdier maar wordt wel heftig beschermd daar.

Kortom, het is wat je gewend bent en welke waarde je aan een dergelijk dierenleven geeft. Mensen hebben ook wel eens een hond met dertig graden in een dichte auto laten zitten en ondanks een huisdier toch een verwerpelijke daad die bestraft zou moeten worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang beesten geen naam hebben, worden ze makkelijker gegeten. Je zal je eigen Flappie niet snel eten, maar een konijn van de slager wel.
Honden en katten hebben ook altijd een naam, enwe zijn ook nog eens opgevoed met het idee dat die niet gegeten worden.
anneliez
13 jaar geleden
Wij zijn geneigd meer sympathie te hebben voor een dier dat zich evolutioneel gezien minder ver bevindt van de mens. Hoe verder ze van je af staan, hoe moeilijker het wordt.
Een band hebben met bv een koe is mogelijk, maar niet practisch en daarnaast zijn ze doorgaans niet van jongs af aan heel dichtbij mensen. Een band met een mier.. gaat um niet worden..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag en je hebt een punt vind ik. De Japanners jagen op walvissen en dat vinden we zielig, maar een biefstukje is geen probleem. Ok, de walvis is een bedreigde diersoort maar het blijft een vreemde situatie.

In Indonesië eten ze bijvoorbeeld honden en in China is helemaal geen dier veilig. In feite is er volgens mij geen verschil, het eten van 'huisdieren' is hier alleen niet echt geaccepteerd.