Voornaam wijzigen

Ik zou graag mijn voornaam laten wijzigen maar ik heb wel Turkse paspoort en verblijfsdocument. Hebben jullie enig idee hoe ik het moet aanpakken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Je zult ervoor naar een advocaat moeten.
Die dient een verzoekschrift in namens jou bij de rechtbank.
Je moet wel een voor jou belangrijke reden hebben. B.v. een voor Nederlanders moeilijk uit te spreken voornaam, b,v. Of je voelt je niet prettig met deze naam. Je advocaat neemt dat dan met je door.
Behalve de kosten van de advocaat zijn er nog leges te betalen. De voornaamswijziging moet doorgegeven worden aan de burgerlijke stand en aan alle instanties.

Voor de kosten van de advocaat kan je via de rechtswinkel in je woonplaats een vermindering van kosten aanvragen, afhankelijk van je inkomen.
Zover als ik me herinner is het tenminste 150 euro.

Met andere woorden, het is goed te doen. en niet moeilijk.

Vroeger kon je het nog zonder advocaat doen, in een verzoek aan het ministerie van justitie, maar dat is kennelijk gewijzigd.

Toegevoegd na 2 minuten:
Net verblijfsdocument bedoel je niet een Nederlands paspoort waarschijnlijk. Het lijkt mij dat het geen probleem moet zijn.
Je Turkse paspoort zal wel overeenkomstig gewijzigd moeten worden.
Bespreek het met de advocaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb mijn voornaam gewoon gewijzigd door tegen iedereen te zeggen dat ik voortaan anders aangesproken wilde worden.
Dat is 45 jaar geleden en ik heb er nooit problemen mee gehad.

Wel heb ik een paar officiele voornamen, dat zijn zogeheten doopnamen omdat ik katholiek gedoopt ben, wel drie stuks, en die liggen vast bij de burgerlijke stand . Nog steeds.

Maar je roepnaam, de voornaam zoals je aangesproken wilt worden die kun je gewoon zelf veranderen.