Mijn baas zegt wanneer er iemand ziek is deze telefonisch bereikbaar moet zijn ,omdat men van werk zou kunnen bellen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat als men geen telefoon heeft.en men mag zelf toch wel uitmaken wanneer ik mijn telefoon opneem.Ik betaal de aansluiting niet mijn baas!

Toegevoegd na 25 minuten:
Dat je bereikbaar moet zijn dat weet ik ,maar Telefonisch?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
16.1K

Het beste antwoord

Da's handig als je in coma in een ziekenhuis ligt, of op de operatietafel. Ongetwijfeld bedoel je baas dat niet zo in dit soort noodsituaties maar het komt wel zo zijn mond uit.

Ik zou de baas voorstellen dat als de bereikbaarheid van zijn personeel zo belangrijk is hij dan gewoon de personeelsleden voorziet van een (mobiel?) telefoontje...een simpele zonder toeters en bellen is genoeg.
Kan hij aftrekken als bedrijfskosten mits prive bellen met dat ding beperkt is. (Te regelen/vragen via jullie ondernemingsraad als die er is)

(Zo is het in ieder geval bij ons geregeld.)

En op je toevoeging: Telefoon hebben kan je baas je niet verplichten.

Toegevoegd na 2 minuten:
O ja, een reden voor bereikbaarheid, zeker van alleenstaanden, is ook dat in geval van het ergste er tenminste een hulpdienst langs gestuurd kan worden. Dus als er geen reactie is wordt familie gewaarschuwd om te gaan kijken of desnoods de politie.

Is al eens nodig geweest helaas....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (20)

Het is heel normaal dat je tijdens ziekte bereikbaar moet blijven. Dat dient ter controle.

Daarnaast vond ik het volgende online bij een vraag op gratis adviseurs van iemand die wilde weten of hij als werknemer verplicht was om telefonisch bereikbaar te zijn voor zijn werkgever tijdens vrije tijd/vakantiedagen of ziekte:
Antwoord van adviseur:
"dat hangt er vanaf of en hoe dat is geregeld in het arbeidscontract, een eventueel personeelsreglement of in de cao. Het hangt ook af van de functie in hoeverre bereikbaarheid noodzakelijk is. tijdens vakantie en vrije dagen is de werknemer niet verplicht om bereikbaar te zijn. Maar... het is mogelijk dat partijen een andere afspraak maken. Het is ook mogelijk dat er bijzondere omstandigheden zijn die maken dat het van belang is om bereikbaar te zijn. HEt gaat dan om een tijdelijke bereikbaarheid.

Ziekte is een ander onderwerp. De werkgever kan de werknemer in dat geval wel verplichten om bereikbaar te zijn en zich beschikbaar te houden voor controle en contact. "

http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=28670
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een werkgever kan een werknemer verplichten om bereikbaar te zijn tijdens ziekte.
Je kunt natuurlijk afspreken hoe je bereikbaar bent (email/telefoon)
Je moet beschikbaar zijn voor controle en contact.

Toegevoegd na 12 minuten:
Als tip:
Als ik echt ziek ben en veel slaap, dan geef ik het nummer van mijn partner door waarop gebeld kan worden.
Dan ben ik niet helemaal onbereikbaar en wordt ik toch niet gestoord door onbelangrijke telefoontjes.

Als je op een ander adres verblijft terwijl je ziek bent (omdat je door iemand verzorgd wordt bijvoorbeeld) ben je ook verplicht om dit door te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De "baas" betaalt jou wel je loon door dus heeft hij het recht om je te kunnen bellen om te informeren over hoe het gaat. Bovendien betaal jij niet de telefoonkosten als je gebeld wordt.

Dus doe maar een beetje rustig.

Toegevoegd na 7 minuten:
Trouwens het kan nog veel "erger"; als je baas wil dat jij naar de arbo arts moet dan heb je maar te gaan. Oh ja, en je moet thuis blijven!

"Uw werkgever controleert hoe het tijdens uw ziekte met u gaat. Dat betekent dat u langs moet komen op het spreekuur van de arbo- of bedrijfsarts. Of dat u thuis moet blijven voor controle. Als u gedeeltelijk een Ziektewetuitkering krijgt, wordt u niet alleen door uw werkgever maar ook door UWV gecontroleerd. Uw werkgever kan u vertellen wat de regels zijn bij uw bedrijf."

Dus je hebt heel veel plichten bij ziekte en niet alleen maar rechten. Wen er maar aan.

Toegevoegd na 15 minuten:
Als je geen telefoon hebt kun je met je baas andere afspraken maken. Je baas kan je niet verplichten alleen hiervoor een telefoon aan te schaffen. Je bent echter wel verplicht je baas, te laten, infomeren over je ziekte. Dus je zin "ik bepaal zelf wel of ik de telefoon opneem" klopt niet helemaal als het je ziek-zijn betreft en je baas belt daarover. Dan zul je toch moeten, laten, opnemen.

Toegevoegd na 25 minuten:
n.a.v. je toevoeging: als je baas stelt dat je telefonisch bereikbaar moet zijn valt dat m.i. onder de bedrijfsregels. Je baas moet kunnen controleren. Je zou ook kunnen afspreken dat hij bij je langs komt, kan ook. Bij mijn weten zijn hier geen vaste regels voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel correct antwoord!
Als ik me verplaats in de gedachtengang van je baas, kan ik hem geen ongelijk geven. Hij betaalt per slot van rekening wel je salaris door. En ik vind het niet meer dan beleefd, dat je telefonisch bereikbaar blijft. Al is het maar om te kunne checken of je idd (ziek) thuisbent. Als je té ziek bent om de telefoon op te nemen, kan een huisgenoot dit voor jou doen. Als je geen huisgenoot hebt én je bent niet in staat de telefoon op te nemen, dan kan je dit aan je werkgever uitleggen. Dan kan ie altijd nog langs komen om een bloemetje te brengen. Als ik ziek thuis was van mijn werk, werd ik ook wel eens gebeld (of gemaild) om iets te vragen over het werk dat haast had. Ik heb dat altijd heel normaal gevonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bereikbaar zijn is natuurlijk rekbaar. Als jij doodziek bent en licht te slapen zal niemand dat tegen je gebruiken, maar in alle redelijkheid bereikbaar zijn voor de werkgever is een normaal iets bij ziekte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is helaas, helaas, niet waar. Zie mijn antwoord. Waar gebeurd.
(Gelukkig geloofde mijn baas me wel, en mocht ik mijn baan in elk geval houden).
bij ziekte moet je wel bereikbaar zijn, maar als je griep of koorts heb en je slaapt, dan zet ik mijn telefoon absoluut op stil.
en hij kan wel je loon betalen, maar daar verricht jij weer arbeid na, dus die vlieger gaat voor mij niet op.
bekijk je contract en het antwoord zal je daar in vinden hoe het bij jou is vastgelegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De werkgever moet telefonisch contact kunnen maken met de medewerker. Dit protocol is vast gelegd voor reïntegratie en controle

Toegevoegd na 45 minuten:
Zie hire voor meer info
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk dat dit vastgelegd is....maar toen ik begon met werken tegen het minimum jeugdloon (werk/opleidingsplaats) had ik er echt geen geld voor over om een dure telefoonaansluiting te betalen. (waren toen nog geen mobieltjes).
De telefooncel stond om de hoek dus ziekmelden lukte nog wel.
ronron1212
13 jaar geleden
De tijden zijn verandert en de controle en beheersing van de ziektewet ook
ronron1212
13 jaar geleden
Bedankt voor de min
Je bent gewoon verplicht bereikbaar te zijn, en als jij geen telefoon hebt is dat jou probleem. Het is toch logisch dat de baas informeert hoe het gaat en hoe lang het eventueel gaat duren? Ook in verband met eventueel vervanging zodat er geen stapels werk op je wacht als je terug bent.

Waarom wordt dit soort dingen zo negatief gebracht, je baas betaald jou loon en daar mag hij/zij ook dit soort dingen voor terug verwachten, je betaald de bakker toch ook niet als het brood op is? Waarom moet hij jou dan wel betalen als je niet werkt?

En dan hij argument hij is verzekerd? Een verzuimverzekering kost handen vol geld, en als je er veel gebruik van maakt gaat de premie nog omhoog ook. Daarbij zijn er eerst vaak een aantal wachtdagen (in ons geval 14 kalender dagen) waarop niet wordt uitbetaald, dus daar is hij niet voor verzekerd.

Toegevoegd na 3 minuten:
En het bereikbaar zijn is natuurlijk in alle redelijkheid en billijkheid, als jij de telefoon niet oppakte omdat je lag te slapen oid alla, maar je hebt erbij die 3 dagen niets van zich laten horen, ik ben wel eens uit bezorgdheid naar iemand toegegaan omdat die niet bereikbaar was en niet op was komen dagen, het is vaak niet zo negatief als je je voorstelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, sommigen denken alleen maar rechten te hebben. Dikke + van mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je bereikbaar moet zijn okee, maar als ik met migraine op bed ligt en mijn baas belt, neem ik echt niet op hoor. Ik heb 's morgens netjes doorgegeven dat ik ziek ben en niet kan komen werken, dus om dan s'middags gebelt te worden door de baas vind ik een beetje onzin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dan hoeft de baas niet te weten of je de volgende dag komt? Hij/zij heeft ook een planning te maken. En zeker ook mopperen als je met een collega minder moet werken omdat er geen vervanging is. Waarom denkt toch iedereen dat het negatief is als de baas belt hoe het er mee staat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je s'morgens al doorgegeven hebt, dat je ziek bent dan hoef je s'middags toch niet weer te vertellen dat je zoek bent? Ik neem aan dat je s'morgens afspreekt met je baas dat je zelf weer naar het werk belt als je weer beter bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker met een migraine kun je vrij snel weer opknappen, meestal als ik ben dat ik ziek ben ben ik niet zo helder dat ik gelijk afspreek te bellen wanneer ik weerkom. Bovendien zie ik het niet negatief, maar als belangstelling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik net een migraine- aanval heb gehad, is dat aan het eind van de dag nog niet weg hoor.
Mijn mening is: dezelfde dag bellen is controle....de 2e dag bellen is belangstelling.
Ik vind dat een werkgever zijn werknemer de eerste ziektedag niet moet lastigvallen. Maar als hij de 2e dag belt, vind ik goed. Maar dit is natuurlijk mijn persoonlijke mening.
Klopt. want als iemand ziek is komt er meestal iemand kijken of het ooko echt is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja je moet bereikbaar zijn. Dit is een wederzijdse overeenkomst die je hebt afgesloten op het moment dat iemand de werknemer en de ander de werkgever wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt want ze bellen altijd die dag of er iemand kan komen langs komen. om zeker te controleren of jij ook echt ziek bent
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je ziek bent maak je gebruik van een verzekering waar je premie voor hebt betaald. Je moet echter wel aan de voorwaarden voldoen. Bereikbaar zijn is een van die voorwaarden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja. de email is nog niet bij iedereen ingeburgerd. Ik had gewoon email contact toen ik ziek thuis was - is ook wel zo makkelijk. Misschien toch eens voorstellen?

Toegevoegd na 20 uur:
mijn zoon zou zeggen: een hond heeft een baas, ik heb een leidinggevende :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat mogen ze eisen, tegenwoordig is het zo dat je baas de eerste drie weken van je ziekte verlof zelf moet betalen, vroeger kreeg je na drie dagen een controleur van de gak bij je thuis nu moet de werkgever het zelf doen, dus vandaar dat ze dit mogen eisen van je.En tegenwoordig heeft bijna iedereen wel een mobieltje, zie er ook genoeg oudere mensen mee lopen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt afspreken dat (als je bijvoorbeeld ligt te slapen of geen telefoon hebt) je baas bij geen gehoor de voicemail inspreekt (van jou of een contactpersoon) en dat je dan (indien mogelijk) persoonlijk binnen een aantal uren contact opneemt per email of telefonisch (bijvoorbeeld 's-middags gebeld, uiterlijk de volgende ochtend voor 12 uur contact).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is er mis met bereikbaarheid?.

Kijk: mensen zeggen ik ben ziek dus ik blijf thuis.
Maar zo ligt dat niet, iemand die ziek is kan best vaak nog wel werken. Denk aan een verzwikte enkel voor en administratief medewerker.

Dus moet je bereikbaar zijn in overleg met je werkgever dit te bespreken.
Daarnaast zal hij regelmatig met je willen spreken om de voortgang van je herstel te bespreken.

Als je zo ziek bent dat je niet kunt werken kun je toch nergens heen dus wat is er mis mee.

EN als je thuis zit met een hernia, kun je nog steeds zelfs je werkgever te woord staan in zaken waar hij jou mening of kennis nodig hebt.

Ben je van mening dat jouw werkgever geen contact met jou mag hebben. Dan zul je zelf een advies bij het uwv moeten aanvragen en kunnen hard maken dat contact met je werkgever je herstel nadelig beinvloed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eens even opgezocht in ons verzuimbeleid van mijn werkgever:

"Om de bedrijfsverpleegkundige in staat te stellen contact op te nemen met de medewerker dient de medewerker telefonisch bereikbaar te zijn, behalve gedurende de tijd dat de medewerker een bezoek aan de huisarts of het ziekenhuis brengt. "

Het is dus geregeld per contract. Stel dat (wat vrijwel niet voorkomt) het niet geregeld is, is het heel normaal dat je zorgt dat je zoveel mogelijk bereikbaar bent.

Je redenering dat je zelf uitmaakt wanneer je de telefoon opneemt, is dus niet juist. Je moet zoveel mogelijk bereikbaar zijn, je neemt enkel niet op als het simpelweg om een bepaalde legitieme reden niet mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet bereikbaar zijn om te kunnen controleren of je echt ziek bent (helaas is dat nodig), niet om te telewerken tijdens je ziekte natuurlijk.
Het lijkt me niet heel onbeschoft om in 2010 te verwachten dat iemand in elk geval thuis telefonisch bereikbaar is.

Maar het gaat verder dan dat hoor :
Ergens in de late jaren 80 - toen nog niemand een mobieltje had en arme ik nog geen telefoon - woonde ik op kamers op een zolderverdieping. Zo ziek als een hond lag ik in mijn bed, zwaar onder de pijnstillers en met de dekens over mijn hoofd te slapen.

Twee dagen later - toen ik weer fatsoenlijk naar beneden kon - bleek door een kaartje dat de controleur tweemaal aan de deur was geweest, en dat ik niet had opengedaan. Nee , duh, ik had de bel helemaal niet gehoord ! Heel veel werk van gemaakt, en uiteindelijk bleek dat ik er voor had moeten zorgen (!) dat de controleur me kon bereiken. Al had ik daarvoor bij wijze van spreken de hele dag de voordeur open moeten zetten zodat hij mijn kamer in kon. Vreselijk trammelant mee gemaakt, maar kon uiteindelijk fluiten naar mijn ziektegeld. Gelukkig maar twee dagen en met een schijtloontje, maar toch.

Dat ze tegenwoordig telefonisch controleren zal te maken hebben met dat het te duur wordt controleurs fysiek bij alle ziekmeldingen langs te laten komen. En in dit telecommunicatietijdperk lijkt het me een redelijke eis. Een stuk redelijker in elk geval dan vroeger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen schijnen te vergeten dat je gewoon salaris krijgt op dagen dat je ziek in bed ligt. Dus daar mag wel telefonische bereikbaarheid tegenover staan, vind ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
indien men ziek thuis is mag de werkgever zeker bellen om dit te controleren, ook is het normaal als er iemand van het werk langskomt voor een doube check. Dit hoeft zeker nie te zijn om je vals te beschuldigen maar het kan ook dat de baas wil kijken of alles wel goed gaat met de patient.