Waarom verkopen ze WEL messen,kruisbogen,knuppels,zwaarden, MAAR boksbeugels, pepperspray en werp messen NIET?

Vandaag ging ik voor mijn neefje (22 jaar) een kruisboog kopen voor kerst. (Hij wou het graag hebben gewoon daarom...)

Nou ik liep eens een rondje door de dump shop... Daar verkochten ze messen, kruisbogen, knuppels, zwaarden, en andere wapens...
Ik vroeg 'kan je die spullen gewoon kopen zonder voorwaarden'? En die man zei 'ja als je 18 bent en geld hebt kan je het gewoon kopen'.

Nou ik hoorde eens dat boksbeugels niet verkocht mogen worden en pepperspray ook niet, maar waarom verkopen ze die andere wapens dan wel zo maar aan 18 jarige?

Terwijl zou het niet fijn zijn als je pepperspray zou kunnen kopen? Als je een oud vrouwtje bent en je wil jezelf kunnen verdedigen zou dat toch veel fijner zijn dan dat je iemand met een mes zou moeten neer steken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
3.2K

Het beste antwoord

Dit heeft de wetgever bepaald, en is dus vastgelegd in het wetboek. Ik snap heel goed wat je bedoeld, met een boksbeugel kan je veel moeilijker iemand doden dan met een zwaard. Toch zijn zwaarden te koop.

Hiervoor moeten wij bij degene zijn die deze wet heeft ingevoerd. Maar het is veel simpeler!

Pepperspray is bekend, dit is een wapen die alleen de handhavende macht bij zich mag hebben: politie.
Als iedereen dit wapen heeft, wordt het moeilijker om te handhaven, want stel dat iemand het op zak heeft die opgepakt moet worden? Levensgevaarlijk.

Het verschil tussen een mes een een boksbeugel is dat een mes veel meer doeleinden heeft. Survivallen, koken, als gereedschap etc. Moet je je eens voorstellen dat messen worden verboden, dat is toch ondenkbaar?

Een knuppel wordt gebruikt om bepaalde sporten mee uit te oefenen, stel dat de knuppel verboden wordt, dat is toch ondenkbaar? Ja, dan heb je nog gummiknuppels, voor de verdediging. De wet is dan ook weer zo geregeld dat je deze binnenhuis mag hebben, buiten niet!

Kruisbogen worden gebruikt door hobbyisten, of als sport. Ooit op het nieuws gezien dat iemand met een kruisboog is vermoord? Ik niet. Zwaarden worden door liefhebbers gekocht, het is niet een moordwapen dat vaak gebruikt wordt.

Boksbeugels en werpmessen is een totaal ander verhaal. Waarom koopt iemand een boksbeugel, wat is nou het doel? Het enige wat je ermee kan is iemand keihard doodslaan. En een werpmes? Dat is echt een sport, puur een wapen.

Ik hoop dat je nu het verschil ziet!

En natuurlijk is de wet heel precies, thuis mag je een gummiknuppel hebben, op straat niet. Thuis mag je een kruisboog hebben, IN HET OPENBAAR SCHIETEN MET EEN KRUISBOOG IS VERBODEN! Zie: http://www.outdoorpro.nl/index.php?cat=product_detail&pid=480
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

A een oud vrouwtje haar pepperspray ontfutselt valt dat niet zo op, maar haar kruisboog afpakken des te meer.

Toegevoegd na 1 minuut:
A = Als je