Kun je als je nog niet ingeschreven staat in nederland,recht hebben op zorg?

Als iemand wil emigreren van Duitsland naar Nederland,maar diegene moet eerder verblijven in Nederland,kan deze dan noodzakelijke zorg,zoals medicatie,huisartsbezoek krijgen door aanspraak te maken op de duitse zorgverzekering?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Als je een tijd binnen Europa in een ander land wil wonen, is het verstandig om daarover contact op te nemen met de verzekeringmaatschappij. In principe zullen alle maatschappijen kosten in heel Europa dekken.
Maar daar kan alleen de betreffende maatschappij antwoord op geven.
Waarschijnlijk zullen de polisvoorwaarden ook op internet te vinden zijn. www. naam van de maatschappij.de
Meestal is het beste er contact over op te nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is geheel afhankelijk van je verzekering die je hebt. Niet alle verzekeraars vergoeden bijv. huisartsbezoek (is niet altijd primair) in het buitenland, en vaak word alleen vergoed volgens de vastgestelde normen uit het land van herkomst. Dus stel je komt uit duitsland en daar kost standaard een huisartsconsult 50 euro, maar in Nederland 60 euro, dan moet je 10 euro zelf nog bijleggen.

Echter zul je deze informatie allemaal vinden bij de betreffende zorgverzekeraar in de polisvoorwaarden en vergoedingenoverzicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een arts heeft vanuit zijn rol een eed gedaan (Hypocrates)waarin hij/zij aangeeft dat ze een patient helpt. Vanuit het land waar iemand vandaan komt is iemaand vaak verzekerd en dat kan worden toegepast. Ook voor mensen die illegaal zijn, zal een arts zorg verlenen. De patient wordt getrieerd. Hoe ernstig is de aandoening, vraagt het om acute hulp of kan dit ook pas later. In het tweede geval kan iemand proberen in die tussenliggende tijd zijn ziektekostenverzekering in orde maken. Iemand in acute en levensbedreigende nood wordt gezien en bij noodzaak gehopen. Het ligt toch wel ingewikkelder dan ik nu beschrijf maar in grote lijnen is dit waaraan je moet denken