Wordt de mens gieriger naarmate ze meer geld hebben?

Ik had vroeger een krantenwijk, en dan mocht je met kerst /oudjaar langs de deuren gaan om ze prettige feestdagen en een gelukkig nieuw jaar te wensen.

Bij mensen in een rijtjeshuis kreeg je 9 van de 10 keer minimaal een gulden.

Bij grote villa's kreeg je 9 van de 10 keer nog geen 50 cent of ze deden niet open.
Alsof ze het niet konden missen terwijl de waarde van het huis rond het miljoen zou zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Volgens mij is het eerder andersom. Rijke mensen worden rijker omdat ze gierig(er) zijn. Maar dan bedoel ik niet alleen gierig in de negatieve zin van het woord, maar meer als "spaarzaam".
Dat van die rijke buurt waar je weinig fooi krijgt is inderdaad een beetje gierig, maar kan ook te maken hebben met weinig interesse in andere mensen.
Ze denken "Ik betaal mijn abonnement en de uitgever van de krant zoekt maar uit hoe ik hem in de bus krijg. Zíj betalen die krantenjongen toch?"
Ik ben niet rijk en (in mijn ogen) niet gierig.
Maar ik ben ook niet blij met al die mensen die tegen het einde van het jaar komen leuren om een fooi.
Vaak doe ik idd niet open. Soms wel en geef ik een euro of zo, maar niet van harte. Ligt er een beetje aan hoe mijn pet staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een dikke plus; kan me helemaal hierin vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ook. En het typische is... veel van die gasten die aan de deur komen, die zie ik hier nooit in de straat met krantjes!! Aan de andere kant, zo'n knulletje van 14 die dan druipend van de regen voor je deur staat... ach gossie die gaf ik dan wel een euro of zo. Mijn man heeft nu een 'nee-nee'sticker op de deur geplakt :-S

Andere antwoorden (5)

ze vinden andere mensen ''onder'' hun, ze voelen zich beter dan jouw en dan gunnen ze je weinig, sommige rijke mensen hebben nog wel een hart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat is er mee? graag meer uitleg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou ja dat is toch duidelijk of niet? ze sluiten zich eerder af van de buitenwereld, bij ons in de buurt heb je er ook een paar van, wat een snobs. ik haat ze niet maar ze groeten nieteens! zelfs als ik groet kijken ze me aan en dan kijken ze de lucht in, alsof ik niet besta, kortom dat is mijn indruk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met deze reactie kom je bij mijn uitspraak ''sommige rijke mensen hebben nog wel een hart.'' dus ik heb het niet over alle rijke
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mwoah...riekt toch een beeetje naar afgunst hoor... ;-)
Nee hoor gierigheid heeft niks met het hebben van veel geld te maken. Het is een eigenschap. Je bent gierig of je bent het niet.

Het is wel zo, dat de ene mens beter nadenkt voordat hij geld uitgeeft. Een ander smijt ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat jij hebt meegemaakt met je krantenwijk, dat geloof ik graag, maar ik denk dat het toeval is. Er is geen enkele reden om aan te nemen, dat mensen die rijk zijn, gieriger zijn. Maar natuurlijk kun je wel stellen, dat het vreemd is, dat er rijke mensen zijn, die soms gierig zijn. Want je zou dat juist niet verwachten, omdat ze genoeg geld hebben.

De enige reden zou kunnen zijn, dat mensen die rijk en gierig zijn, door de enorme hoeveelheid geld, erg gefixeerd zijn op dat geld. Ze zijn er steeds mee bezig, leven financieel heel bewust, en zijn bang hun fortuin kwijt te raken. Misschien missen ze iets anders.

Mensen met wat minder geld, zijn ook wat minder met hun geld bezig. Ze hebben ook andere zaken die belangrijk zijn, en kunnen daarom wat royaler zijn, vooral omdat ze zich beter kunnen inleven in de situatie van een krantenbezorger, dan een rijke in een vreselijk dure villa.
De kans dat de rijtjeshuisbewoner vroeger ook een krantenwijk had, is mogelijk net iets groter, dan de kans dat de villabewonder een krantenwijkje heeft gehad.

Maar nogmaals; er zijn denk ik net zoveel gierige rijke mensen als gierige arme mensen. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een plus, danzij je motivatie van het "toeval" in de eerste alinea, dat je in de derde alinea in feite tegen spreekt.
Jarenlange ervaring met verschillende krantenwijken, bestellingen bezorgen voor banketbakker, bloemist, (toen nog) melkboer en inzamelingen voor goede doelen geven mij eenzelfde overtuiging als die van Akira.
Deze kan enigszins vertroebeld zijn door een hoger verwachtingspatroon die bewoning van een villa t.o.v. een rijtjeshuis oproept, ...maar toch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankjewel ;-)
De 3e alinea had iets duidelijker gekund; ik had daar niet moeten schrijven "zijn ook wat minder met hun geld bezig", maar "kunnen ook wat minder met hun geld bezig zijn". Want je hebt gelijk: ook arme mensen zijn soms gierig.
Ik denk dat je onbewust meer fooi verwacht van iemand die in een villa woont, en het daardoor meer onthoudt als die dan maar weinig geeft.
Misschien deden ze ook niet open, omdat ze lange dagen werken, dat zou ook kunnen?

Ik heb ook soms de neiging dat te denken (dat rijkere mensen gieriger zijn), en wilde eerst antwoorden dat je gelijk hebt. Maar toen ik erover nadacht, kwam ik met dit antwoord.

Het zou heel goed kunnen dat je van iemand in een villa ook wel een keer een dikke fooi heb gehad, maar dat vond je misschien normaal. En als iemand in een flatje maar weinig gaf, viel dat misschien ook minder op.
Dus ik denk dat je vooral die dingen onthoudt, omdat die opvallen, en dan vormen ze je mening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar zijn een paar dingen over te zeggen. Ik heb als jongetje ook jarenlang kranten gelopen en herken wat je zegt. Mensen met veel geld, kunnen veel geld hebben door hoe ze er mee omgaan. Zo geven ze bijvoorbeeld maar 50 cent i.p.v. een gulden. Als je hele levenshouding zo is, krijg je vanzelf wel geld bijelkaar en koop je een groot huis of dure auto.
Aan de andere kant kunnen mensen ook veel geld hebben doordat ze een hoog inkomen hebben. Daar hoort dan meestal bij dat ze ook hoge verplichtingen aangaan op financieel gebied, met als gevolg dat ze niet veel meer kunnen missen.
Een derde mogelijkheid is nog, dat mensen dure spullen hebben doordat ze alles op de pof kopen en geen cent meer te spenderen hebben.
Het is dus niet per definitie zo dat mensen met veel geld gieriger zijn.