Wie krijg de schuld?

Stel ik fiets als volwassene naar een kruispunt. Net op het moment dat ik midden op de weg ben en nog even een keer naar rechts wil kijken, krijg ik zand in mijn ogen door de harde wind, of een vliegje o.i.d. iig zie ik dus niks meer en zit ik in mijn ook te wrijven. Ik kan niet meer remmen en fiets dus al midden op de weg als er toch nog een auto aankomt die tegen mij aan rijd, hij had voorrang en ik had haaientanden. Wie krijgt dan de schuld?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als iemand voorrang heeft dan heeft hij dat. Maar in geen geval mag iemand zomaar voorrang nemen ookal heeft diegene voorrang.
Diegene kan toch niet denken nou die rijd ik aan omdat ik voorrang heb..

Het beste antwoord

Er is in zulke gevallen een verschil tussen 'schuldig' en 'aansprakelijk'.

In dit geval is de fietser schuldig. Die heeft immers de verkeersregels overtreden door geen voorrang te geven.

De automobilist is echter aansprakelijk voor alle ontstane schade. Het is dus de automobilist die, al dan niet via zijn verzekering, zal moeten betalen.

De enige manier waarop de fietser niet alleen schuldig maar ook aansprakelijk kan zijn, is wanneer er sprake is van evident roekeloos gedrag door de fietser. Om roekeloos gedrag aan te tonen, zijn echter meerdere onafhankelijke getuigen nodig. Deze oplossing is in de praktijk dus maar zelden toepasbaar.

Het gebruikelijke gevolg is dan ook:

--  De fietser is schuldig.
--  De automobilist is aansprakelijk.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Waarschijnlijk de vlieg.

Toegevoegd na 1 minuut:
De automobilist geeft jou de schuld, hij had immers voorrang. Jij geeft die stomme vlieg de schuld, had die niet in jouw ogen gevlogen, dan was het niet gebeurt.

In feite heb jij geen voorrang gegeven, dus ben jij fout.

Toegevoegd na 3 minuten:
Nu is het in het gekke Nederland vaak zo dat de zwakkere deelnemer (in dit geval jij als fietser) beschermd is en dat de automobilist alsnog de schuld krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Wel een plusje, hoewel je antwoord strikt genomen niet juist is. De fietser is schuldig, de automobilist is aansprakelijk. Dat betekent dat de automobilist alle schade zal moeten vergoeden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, van een kale vlieg kun je niet plukken :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Da's wel een dilemma, kan de automobilist het dus niet verhalen op de vlieg!
De automobilist want die moet rekening houden met de 'zwakkere' in het verkeer....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij bent fout. Jij rijdt door en het is natuurlijk niet slim dat jij doorrijdt met een vliegje in je oog.
Je had gewoon direct moeten stoppen en daarna in je ogen wrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De auto krijgt in dit soort gevallen altijd de schuld.
Een automobilist moet altijd rekening houden met fietsers.
In jouw situatie is er eigenlijk geen sprake van schuld, eerder van een samenloopt van omstandigheden.
Ik heb een situatie meegemaakt waarin een jongen 's nachts op een fiets zonder licht en in beschonken toestand plotseling van links de weg op kwam sjeesen. Ik kon net niet meer op tijd remmen, en heb 'm van z'n fiets gereden.
Drie keer raden wie de schuld kreeg...