Ik zit in de bijstand en doe vrijwilligerswerk..mijn knieen zijn versleten.kan ik afgekeurd worden?

een jaar geleden
crispy
een jaar geleden
Wat voor werk zou je doen als je geen problemen met je knieën had?
Inekez1
een jaar geleden
Als je sollicitatieplicht hebt en van mening bent dat je niet meer kunt werken, kun je dat bespreken met je werkconsulent bij de gemeente. Als er nog allerlei werkzaamheden zijn die jij kunt doen in bijvoorbeeld een zittende functie, dan zul je in die richting moeten zoeken. De gemeente kan je helpen bij een omscholingstraject als dat nodig en zinvol is. Voor je bijstandsuitkering maakt het geen verschil of je wel of niet bent afgekeurd. Vanuit de bijstand kom je ook niet in de WIA terecht als je wegens ziekte of invaliditeit niet meer kunt werken.

Antwoorden (1)

Als je een bijstandsuitkering ontvangt kan je niet afgekeurd worden wegens arbeidsongeschiktheid.
Wel is het mogelijk om ontheffing te krijgen van de gemeente voor je sollicitatieplicht en arbeidsparticipatie. Daarvoor kan de gemeente een onafhankelijke arts inschakelen (bijv. van de GGD) om vast te stellen of je arbeidsongeschikt bent in de bijstand.
een jaar geleden