Mogen mijn ouders mijn kat weggeven?

Ik ben 16 jaar en woon bij mijn ouders. Ik heb ongeveer 1,5 jaar geleden een kat gekregen voor kerst van mijn tante. (Uiteraard met toestemming van mijn ouders) Ik heb deze kat zelf verzorgd, en hij is van mij. Maar mijn ouders willen haar gaan weggeven zonder mijn toestemming. Mogen zij dit? Mijn kat betekend echt heel veel voor me dus ik wil haar echt niet kwijt.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.8K
Rieneke1
3 jaar geleden
Waarom zouden je ouders dat in vredesnaam willen?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Omdat de kat bijvoorbeeld haar nagels in sommige meubels zet ect.
VraagAntwoord66
3 jaar geleden
Is het een buiten kat? Zo nee, misschien dat je kan aanbieden om hem op je kamer te laten (Dan is het jouw "probleem"). Ik vind het overigens wel een beetje gek om een kat na 1.5 jaar "weg te sturen". Doet de kat dit krabben pas sinds kort?
Mikaapje
3 jaar geleden
Ik vind dit erg zielig voor jou en je kat...
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De kat is inderdaad pas sinds kort hiermee begonnen. Het was eerst een binnen kat maar toen hebben we er een buiten kat van ‘gemaakt’ in de hoop dat ze hier mee stopt, dit is niet gebeurd. Ik heb ook al aangeboden de kat op mijn kamer te houden maar dit mag niet van mijn ouders omdat ze beweren dat dat ongezond zou zijn, ik weet niet of dat waar is maar ook al het waar heb ik liever alsnog die kat op mijn kamer dan dat ze voor eeuwig weg is. Ik wil echt niet zonder haar want ze betekend zo veel voor me.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Heb je een fatsoenlijke krabpaal? Dat hielp bij mij namelijk goed. Toen ik die eenmaal had aangeschaft was het meubel krabben over.
Rieneke1
3 jaar geleden
Het idee om je kat alleen op je kamer te houden, nadat je haar eerst notabene naar buiten hebt gelaten, is onzalig. Dat kan je het dier niet aandoen, het is een levend wezen met behoeftes.
Zorg voor krabplanken tegen de muur, en horizontaal op de vloer (daar is een kokosmat zeer geschikt voor, of zo'n kartonnen krabmandje.
Breng de krabplankjes aan op de grenzen van haar territorium en op plekjes in de loop zoals deurposten.
Schande dat je ouders blijkbaar een levend wezen als wegwerpartikel zien.
Rieneke1
3 jaar geleden
Als geld een rol speelt bij de aankoop van goed krabmateriaal, dan kan je wellicht een bijbaantje zoeken en dit zelf bekostigen. Zo zien je ouders dat je verantwoordelijkheid wil nemen. Succes!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ze heeft een grote krabpaal met meerde verdiepingen en andere krab spullen. We hebben het idee dat ze het buiten niet leuk vind want ze wilt altijd zo snel mogelijk naar binnen. Maar ze mag nog steeds niet op mijn kamer van mijn ouders. Ook al zou ik alles betalen. Mijn ouders hebben altijd gezegd dat het mijn kat is en dat ik er verantwoordelijk voor ben, betekend dit dan ook dat ze haar niet weg mogen doen zonder mijn toestemming?
Rieneke1
3 jaar geleden
Ik ben blij dat je ouders het niet goed vinden dat je de kat op je kamer houdt. Dat is geen leven voor een kat. Staan die krabmogelijkheden wel op de juiste plekken (zie mijn eerdere reactie)?
Rieneke1
3 jaar geleden
Jouw ouders hebben jouw toestemming niet nodig vrees ik. Ik sta er wel van de kijken dat ze het opvoedkundig en moreel gezien juist vinden een levend wezen af te danken zodra het niet naar wens gaat.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het is ook uiteraard niet de bedoeling om de kat dan heel de dag op mijn kamer te houden, maar gewoon dat daar haar spulletjes staan en kan eten en slapen ect. Krabpaal enzo staan op goede plekken en ze maakt er redelijk veel gebruik van.

Antwoorden (1)

Heeft je kat een chip of een paspoort? Als hij/zij op je ouders naam staat is je kat officeel van hun. Je bent minderjarig en kan dus niet meer doen dan je ouders overhalen en ze lief aankijken..
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Rieneke1
3 jaar geleden
Een chip is geen eigendomsbewijs.