Gebruikt men vandaag de dag nog steeds morse?

Of zijn er nog steeds beroepen waar men dit moet leren?

Toegevoegd na 37 seconden:
Ik bedoel dus niet in de zin van hobbymatiggebruik.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
7.7K
ronron1212
7 jaar geleden
https://www.veron.nl/nieuws/morsecode-gebruiken-weer-populair-maar-hoe-ontstaan/
Inekez1
7 jaar geleden
Er zijn nog mensen met een piep-piep-piep pieiep-pieiep piep-piep-piep op hun telefoon, die wel weten dat ze dan een sms'je krijgen, maar geen idee hebben van morse-code. Ik hoorde laatst dat defensie weer 'ouderwets' met kaart en kompas gaat werken, omdat alle digitale manieren gevoeliger zijn voor afluisteren, verstoringen etc. Ik kan me voorstellen dat dan ook het communiceren via morse (met lichtsignalen) weer wordt gebruikt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Morse met lichtsignalen is vrij ongewoon lijkt me?!
Inekez1
7 jaar geleden
Lichtmorse is binnen de marine juist heel gebruikelijk, maar werd vroeger ook bij de landmacht gebruikt. Door lampen te gebruiken met een smalle lichtbundel en afgeschermde kap, kan het signaal maar vanuit 1 enkele richting worden opgevangen. Een vijand die zich vlakbij bevindt maar niet precies in de lichtstraal, krijgt niets mee van de communicatie. Met geluid en ook met moderne comminucatiemiddelen wordt al snel de aanwezigheid verraden, soms ook de exacte positie en als je pech hebt wordt het hele bericht afgeluisterd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
--- Ik hoorde laatst dat defensie weer ‘ouderwets’ met kaart en kompas gaat werken, ---
--- als je pech hebt wordt het hele bericht afgeluisterd --- Degene die dit rondvertelt ligt nu nog dubbel van het lachen. Nog even en dan is aan boord van ieder Marinevaartuig weer een klok die glazen slaat, waarna bij het slaan van acht glazen de Off en Matr van de wacht weten dat hun wacht erop zit. Waar de Matr3 – met de sextant bij het opkomen en zakken van de kim zijn sterretje schiet, snachts ook nog een paar keer omdat hij dat zo leuk vindt, waarna de LTZ2 en LTZ3 van dienst de plaatsbepalingen gaan berekenen. Het gebruik bij de scheep- en luchtvaart van licht- en geluisignalen als waarschuwing, waarbij de signalen overeenkomen met een lettercode uit het morsecodesysteem, zal geen enkele ex-Radio-officier/telegrafist betitelen als het verzenden over en weer van telegrammen dmv van het morsecodesysteem. Dat de tonen van een sms-melding . . . - - . . . en een SOS melding . . . ---. . . zijn betekent niet dat men het morsecodesysteem als communicatiemiddel gebruikt. De ontvanger hoeft de bijbehorende letters namelijk niet te kennen.
Het morseschrift nog gebruiken betekent dat de zender en de ontvanger met een bepaalde snelheid in staat zijn de boodschap te zenden, te ontvangen en te decoderen. Het gebruik van die techniek is voor professioneel gebruik passé.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hierboven zijn de streepjes aan elkaar gaan plakken. Zijn waarschijnlijk van verbijstering magnetisch geworden.
SOS melding: . . . - - - . . . (drie kort, drie lang, drie kort)
SMS melding: . . . - - . . . (drie kort, twee lang, drie kort)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het SOS (. . . - - - . . .) en de huidige mobile alerts zijn feitelijk geen morsesignalen. Het zijn prosigns.
Zowel het SOS-waarchuwingssignaal als de mobilealerts bestaan niet uit afzonderlijke karakters, het zijn nl afgesproken signalen.
Men spreekt ook niet van het zenden van een SOS-bericht maar het doen van een
noodoproep - drie maal mayday of een noodbericht - éénmaal mayday.

Antwoorden (3)

De Internationale Morsecode wordt vandaag de dag nog altijd gebruikt. Omdat het alleen afhankelijk is van een vast ongemoduleerd radiosignaal, vereist het minder apparatuur om morse te verzenden en te ontvangen dan andere vormen van radiocommunicatie en kan het gebruikt worden in situaties met een slechte signaal-ruisverhouding; het vereist bovendien heel weinig bandbreedte. Bepaalde gedeelten van het radiospectrum zijn gereserveerd voor de overdracht van morsesignalen, bijvoorbeeld voor de scheepvaart tussen 405 en 535 kHz met een noodfrequentie op 500 kHz.
De Nederlandse marine en luchtvaart heeft rond het jaar 2000 het morse officieel buiten gebruik gesteld voor radioverbindingen en vervangen door andere communicatiemethoden.
fremar
7 jaar geleden
Reddie
7 jaar geleden
Uit je laatste zin blijkt dat het antwoord dus nee is?
Bij mijn weten zijn er geen beroepen meer ter land, ter zee of in de lucht waarbij het beheersen van het morsealfabet een verplicht vak is. Met andere woorden: waarbij het dus een vereiste is dat de uitoefenaar van het beroep moet voldoen aan de vereiste snelheid van de morse code 16 woorden per minuut, en voor verstaanbare taal 20 woorden per minuut.
Door de komst van nieuwe communicatiemiddelen via satellieten is het gebruik van de morsecode in onbruik geraakt.
Aan boord van koopvaardijschepen was het de Radio-officier of telegrafist die behalve de praktische kennis van zenders, ontvangers en radars het morsealfabet moest beheersen.Een RO/ telegrafist was degene die met behulp van een elektrische telegraaf berichten zond en ontving, meestal telegrammen genoemd.
Als het seinen niet over een vaste lijn maar over de radio gebeurde (draadloze of radiotelegrafie), sprak men wel van marconist of sparks (draad of vonk).
https://dickbal.wordpress.com/radio-officier-ter-koopvaardij/
http://members.ziggo.nl/paasnijders/Pagina/De%20Radio%20Officier.htm

Per 1 januari 1998 is de gehele vloot omgebouwd om nog uitsluitend per satelliet te communiceren. Er was misschien nog ergens een verdwaalde Nederlandse marconist of vonkenboer op een oud bouwvallig schip maar per 1 februari 1999 is het beroep officieel opgeheven.
Het officiële einde van de scheepstelegrafie was op 13 maart 1999.
Het laatste officiële bericht in morsecode werd op 1 februari 1999 in Ierland verzonden.
Dat Ierland deze eer te beurt viel was omdat het RMS Titanic in Ierland was gebouwd en te water gelaten. Zij had op 2 april 1912 veilig de haven van Belfast verlaten.
Nav haar ondergang werd er een versnelde tweede radioconferentie gehouden en een aanzet werd gegeven voor het zgn SOLAS verdrag.
http://www.absolutefacts.nl/wetenschap/data/morsecode.htm

In Nederland en België wordt de morsecode alleen professioneel gebruikt bij de veiligheidsdienst van de Koninklijke Marine via lichtmorsecommunicatie. Dat gebeurt, indien nodig, op momenten dat de radio wegens radiostilte niet gebruikt mag worden of wanneer schepen zich ten opzichten van elkaar op zichtafstand bevinden. Voor het bedienen van de speciale seinlamp is geen aparte opleiding nodig, een kind kan de was doen, oftewel de matroos.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtmorsecommunicatie
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
"Voor het bedienen van de speciale seinlamp is geen aparte opleiding nodig, een kind kan de was doen, oftewel de matroos."
De lamp bedienen (aan en uit) kan iedereen. De lamp zo bedienen dat het bericht duidelijk en foutloos overkomt vergt wel studie en oefening van de code en spelregels van morse. Dat is wel een apart vak binnen de opleiding, niet voor elke matroos verplicht maar wel binnen de marine.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Neen hoor, helemaal geen apart vak, de tekens leest de matroos af van een papiertje. Zijn altijd korte berichten van vaak niet meer dan vijf woorden.
En de meeste kennen de bijbehorende tekens van de letters uit het hoofd.
A,b,c,d,e,f
anton, bokkenwagen, commandobrug, dorsvlegel, ei, feestgenoten enz enz.
De z was vroeger zoeloekaffer, nu zoutontginning
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij de Nederlandse marine en luchtvaart wordt er al ruim zestien jaar geen gebruik meer gemaakt van morse via radioverbindingen.
Je gelooft toch niet dat er midden in de nacht hele
boodschappen over geknipperd worden als de satellietcommunicatie niet gebruikt kan worden.
Eventuele knipperberichten gaan niet verder dan What Ship en de ander seint terug What for.
What name captain
What cargo
De ene knippert, een ander schrijft de ontvangen knippertjes op.
Soms wordt er alleen mee geschenen als niet duidelijk is wat het andere vaartuig van plan is.
Deden wij vroeger met de Aldis lamp, de marine doet het met de lamellenlamp.
Iedere matroos kan na tien minuten oefenen.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2007-84-URS476.html?zoekcriteria=%3Fzkt%3DEenvoudig%26pst%3D%26vrt%3Dstcrt%2B2007%2B84%26zkd%3DInDeGeheleText%26dpr%3DAfgelopenDag%26spd%3D20100524%26epd%3D20100525%26sdt%3DDatumBrief%26ap%3D%26pnr%3D1%26rpp%3D10%26_page%3D2%26sorttype%3D1%26sortorder%3D4&resultIndex=17&sorttype=1&sortorder=4
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Joan: "Bij mijn weten zijn er geen beroepen meer ter land, ter zee of in de lucht " Bovenstaande wil niet zeggen dat het niet gebruikt wordt of zoals jij het zo mooi zegt(copy&paste eigenlijk) in onbruik is geraakt... Het is immers ook de vraag of het nog steeds gebruikt wordt, ja, het wordt nog steeds gebruikt... Alle kardinaal-boeien in alle wereldwateren geven vandaag de dag nog steeds via morse door aan welke kant je de boei moet passeren... In de luchtvaart heeft zelfs elke radio-baken een ident in morse voor positieve identificatie van dat baken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij cardinale en laterale markeringen worden via het morse systeem geen berichten doorgegeven.
Er worden soms lichtsignalen gebruikt met een patroon gelijk aan een letter van het morsealfabet bij markeringen op brede vaarwaters en meren
Zie Binnenvaartpolitiereglement
Bijlage 8
http://wetten.overheid.nl/BWBR0003628/2017-01-01#Bijlage8
6. Markering op brede vaarwaters en meren
6.3 Markering van veilig vaarwater
Deze markering geeft een positie aan waar rondom veilig genavigeerd kan worden. Zij wordt gebruikt om het midden of het diepste gedeelte van een vaarwater, of een aanloop of verkenningspositie aan te geven. Deze betonning wordt in het BPR-gebied zonder topteken toegepast, ter onderscheiding van de scheidingsmarkering

De A zoals die in het morse alfabet wordt weergegeven: "punt streep" wordt gebruikt bij bepaalde knipperende lichten die men voor het gemak Mo A lichten noemt.
Een Mo A 10s licht geeft dus 1 seconde licht (de punt), 1 seconde duisternis, 3 seconden licht (de streep) en vijf seconden duisternis en daarna opnieuw.
Een Mo A 15s licht geeft dus 1 seconde licht (de punt), 1 seconde duisternis, 3 seconden licht (de streep) en tien seconden duisternis en daarna opnieuw. Deze lichten komen haast niet voor.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In vliegtuigen worden radiopeilers gebruikt in de langegolf en middengolfbanden (255 - 1606,5 kHz). In de hele wereld zijn Non Directional Beacons (NDB) in gebruik speciaal voor gebruik in de luchtvaart. Non Directional Beacons worden zowel gebruikt voor de navigatie onderweg (en-route) als voor de navigatie tijdens nadering en landing. Een baken dat voor nadering en landing wordt gebruikt wordt een locator genoemd. Non Directional Beacons worden geïdentificeerd door twee letters (locator) of drie letters (en route baken). Deze letters worden in morse uitgezonden door middel van onderbreking van de draaggolf (A1 modulatie) of door modulatie met een toon van 1020 of 400 Hz (A2 modulatie)

http://www.frequentieland.nl/luchtvaart/bakens.htm Markeringen uitzenden door gebruik te maken van onderbrekingen heet gewoon uitzenden volgens het morse code systeem. Er worden maar vijf combinaties gebruikt.
Dat is toch niet te vergelijken met het zenden van ellenlange berichten of telegrammen met de telegraaf-seinsleutel.
Ja, bij de marine wordt nog gebruik gemaakt van morse via lichtseinen.

"Lichtmorsecommunicatie is in Nederland en België nog de enige wijze waarop morsecode professioneel wordt gebruikt. Zoals een marconist een seinsleutel gebruikt, zo gebruikt iemand van de verbindingsdienst van de Koninklijke Marine (KM) een seinlamp.

Deze seinlamp is een soort zoeklicht, waarop aan de voorzijde een aantal lamellen zijn gemonteerd die normaal gesproken het licht van de lamp tegenhouden. Door op een hendeltje te drukken worden de lamellen in een stand gezet waarbij het licht wél zichtbaar is. Met het hendeltje kan men dus korte en lange lichtflitsen laten zien.

Lichtmorse is nog steeds in gebruik bij de Marine, omdat het nog steeds een goed middel is om tussen twee schepen op zichtafstand (tot ongeveer 10 à 15 zeemijl) korte berichten en orders door te geven. Voordeel van de gerichte seinlamp is, dat bijna niemand mee kan lezen met het bericht, want het is een smalle bundel. Bovendien is het handig om gedurende tijdstippen dat men de radio niet mag gebruiken (radiostilte) toch een bericht over te brengen."

Ook op land is lichtmorse bruikbaar, ook overdag, door met zaklampen naar elkaar te seinen. Zo kunnen berichten over relatief korte afstand (max enkele kilometers) worden verzonden zonder dat die kunnen worden onderschept door afluisterapparatuur.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Radiostilte zijn periodes dat er geen posities aan elkaar mogen worden doorgegeven.
De lamellenlamp gebruiken heeft alleen snachts zin. De berichten zijn geen gesprekken maar bestaan uit hooguit drie tot vijf woorden. Vaak nog aparte combinaties voor één heel woord.
Wordt alleen gebruikt om te waarschuwen als schip dreigt te dicht te naderen en men niet op de hoogte is haar koers. Niet om hele rissen geheime boodschappen door te geven.
Bordensteker
7 jaar geleden
Ook in de luchtvaart is morse code nog een verplicht vak, zij het met een beperkte toepassing. Ik begin met een onjuiste redenering:
“Piloten hoeven tegenwoordig geen morse code meer te kennen. De identificatie staat op de kaart (chart) bij de NDB, VOR, DME, etc. Bij het symbool staan de identificatie letters met de "punten en strepen" erbij zodat het niet te moeilijk meer is om dat te beluisteren en de seinsnelheid is laag. Dus ook als men voor de instrument rating examen doet is morse code niet meer nodig. (Maar ik weet niet hoe dat in Nederland tegenwoordig geregeld is met de examen eisen.)” Deze redenering gaat niet op. Het is ook nu nog vereist dat een verkeersvlieger op het gehoor aan de morse code kan verifiëren van welk baken of landingssysteem hij de signalen gaat volgen, en het blijft daarom een onderdeel van het examen voor “instrumentvliegen”.
Net zoals een stuurman niet alleen het licht van een vuurtoren moet kunnen zien; hij moet ook kunnen vaststellen of het wel het licht van de goede vuurtoren is. Dus gaat mijn bron op die onjuiste bewering in met:
“In Nederland (tegenwoordig met de JAA: in Europa) is dat nog steeds een eis voor je instrument rating. Vaak genoeg studentjes over de vloer gehad die het niet voor elkaar kregen en mij in deze om hulp vroegen.
Het is inderdaad waar dat zowel de ident(ificatie) als de punt streep combinatie op de Jeppesen (of eigen) kaartjes staan, maar je moet voor je opleiding wel kunnen aantonen dat je de ident daadwerkelijk kunt identificeren (en laten we eerlijk zijn 6 woorden per minuut (6wpm) is voor iedereen haalbaar; de problemen beginnen meestal pas boven de 8wpm).”
http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?p=39996#p39996 (en volgende posts). Dus er wordt ook heden ten dage nog steeds geëxamineerd in het op het gehoor kunnen decoderen van geluidssignalen met morse code. En dát is m.i. een aanvullend antwoord op de gestelde vraag. Dat het gebruik van de morse code in de meeste andere professionele toepassingen door modernere technieken vervangen is, doet daar niets aan af, evenmin als dat het gebruik in de luchtvaart per baken of landingssysteem tot een samenstelling van slechts enkele tekens beperkt blijft. Je moet nog steeds alle tekens kennen. Weliswaar met een lage seinsnelheid, en het gaat inderdaad niet over lange berichten decoderen (daar had je vroeger de aparte radiotelegrafist voor aan boord), maar het is nog steeds Morse code en iets dat apart geleerd en geëxamineerd wordt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Bordesteker examen in morse in 2004 al afgeschaft. Voor de PPL examens is het zelfs nooit verplicht geweest.
In de praktijk wordt gewezen op de identificatie van beacons, er is een lijstje codes en de
boordcomputer voldoet ook prima.
De marconist is allang verdwenen.
Bordensteker
7 jaar geleden
@JoanDArc
Je maakt nu een vage herinnering in mij wakker dat ik iets over dat afschaffen óók weleens heb horen zeggen. Maar die herinnering heeft niet weg kunnen poetsen dat een paar collega’s van mij er tweede helft jaren 80 na werktijd op de eerste afdelings-pc nog mee bezig waren om de gevraagde basisbedrevenheid in die morse code te verwerven (wat mij als oud-radiotelegrafist en ex-Radio-Holland leerling R/O uiteraard niet kon ontgaan). Nu snap ik waarom ik er verder niets duidelijks meer over kon vinden (terwijl het vóór 2004 dan toch voor nogal wat kandidaten een steen des aanstoots geweest is). En de bron die ik wel vond sprak wél in mijn straatje maar dus in 2010 ook al zuiver vanuit zijn oudere herinnering.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Helft jaren tachtig mijn beste @Bordesteker, dat is ruim dertig jaar geleden ::)) en ik ben echt van nú. De redenering dat het "morse systeem" gebruiken en het gebruiken van lichtflitsen om herkenning van betonningen, beacons e.d. mogelijk te maken gelijkwaardig is, is gebaseerd op het afwezig zijn van feitelijke kennis.
Zoals jij wél weet is het namelijk internationaal afgesproken (in SOLAS bv) om in wetten en regelingen te verwijzen naar de overeenkomst van de ritmes die jarenlang bij internationaal vastgelegde morseletters horen i.p.v.de ritmes in puntjes en streepjes in de wet weer te geven. Er werd verwezen naar de letter van het gebruikte het morsealfabet uit 1909.
Neen echt, zowel bij marine, koopvaardij als de in de (ruimte)luchtvaart bedient niemand meer de telegraafsleutel om te zenden en te ontvangen.
Die bedrevenheid krijgen en behouden de sparks alleen door uren en uren oefening en dagelijks gebruik, niet door af en toe een keertje twee of drie lichtfases te moeten interpreteren, wat prima lukt met een key-card zonder ook maar enige kennis van het morsealfabet of van het ISO-lichtfasesysteem.
Men doet de telegrafisten/marconisten enorm te kort door deze handelingen gelijkwaardig te stellen.
Zelfs het SOS (. . . - - - . . .) en de huidige mobile alerts zijn feitelijk geen morsesignalen, al denken de landrotten dat. Zowel SOS als de mobilealerts bestaan niet uit afzonderlijke karakters, het zijn nl afgesproken signalen - prosigns