Welk effect hebben sociale huurwoningen op de (vrije) woning markt?

Uiteraard begrijp ik waarom er sociale huurwoningen zijn, mensen die het niet breed hebben of kunnen dragen.

Maar waarom is die (vorm van subsidie) er eigelijk? Werkt dit niet averechts uiteindelijk? Krijg je hier scheefgroei op de huizenmarkt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ook het bezit van een eigen huis wordt gestimuleerd en gesubsidieerd door de overheid, middels de hypotheekrenteaftrek.

Ik denk dat de sociale woningbouw er is om goedkope huizen beschikbaar te hebben voor mensen die zich niet meer kunnen veroorloven. Maar dat is op zich nog niet gesubsidieerd.

Gesubsidieerd wordt er pas als het inkomen nog lager is, zodat mensen huurtoeslag (vroeger huursubsidie) kunnen ontvangen (als hun inkomen t.o.v. de huurprijs nog te laag is).

Als mensen niet willen of kunnen kopen, dan moeten ze toch echt terecht kunnen in een huurhuis. Daar is niets mis mee, dat is een onderdeel van de markt dat er echt bij hoort. Dat is niet een verstorende factor van de vrije woningmarkt, dat is een gegeven waarop de markt is gebaseerd.
itsme