Ik zet mijn kaarten op Overijssel. Temeer omdat de voormalige vliegbasis Twenthe geen noemenswaardig luchtverkeer meer heeft.

In Friesland ligt de vliegbasis Leeuwarden de rust in de lucht te verpesten. Althans, dat doen de F-16s en andere bezoekende militaire vliegtuigen.

In de provincie Drenthe ligt in weerwil van de naamgeving de luchthaven met de naam Groningen Airport Eelde. De provinciegrens met Groningen loopt tussen Groningen stad en “haar” luchthaven door.
Wat de provincie Groningen niet echt vrijwaart van vliegtuiggeluid, want de nadering ligt gedeeltelijk ook in die provincie.

Even verder het rijtje afgaan:

In Gelderland is er nogal reuring rond het vliegveld Teuge. Terwijl de militairen regelmatig rond het luchtvaartterrein Deelen oefenen.

In delen van Utrecht hoort en ziet men veel luchtverkeer van en naar Schiphol, verder heeft men daar hinder van Hilversum (dat qua grondgebied zelf echter nét in een uithoek van Noord-Holland ligt).

Flevoland heeft Lelystad Airport en merkt tevens veel van het luchtverkeer op weg naar Schiphol.

Noord-Holland heeft Schiphol, Den Helder, Texel, en Hilversum.

Zuid-Holland heeft Rotterdam en mede last van Schiphol.

Zeeland heeft het vliegveld Midden-Zeeland en merkt daarnaast best nog wat van de oefenende en doordringend hoorbare lesvliegtuigen die vanuit Woensdrecht vliegen.

Noord-Brabant heeft Eindhoven, Gilze-Rijen, Volkel, Woensdrecht, Seppe en Budel.

Limburg heeft Maastricht/Aachen Airport, en de nodige hinder van naderend vliegverkeer voor Luik, en vooral het nét over de grens gelegen Geilenkirchen met de zeer luidruchtige AWACS vliegtuigen. En het nét over de landsgrens liggende Weeze gooit ook nog wat geluid over de grens.

Toegevoegd na 19 minuten:
De Friese Waddeneilanden zijn merendeels rustig, maar er is wel veel herrie van oefenende militaire vliegtuigen rond de schietgebieden bij de Vliehors (de Texelse kant van Vlieland). Dat is ook op het (Noordhollandse) Texel goed hoorbaar.

Na Overijssel zouden voor mij Groningen (vanwege het weinige grote luchtverkeer op Eelde Airport), Drenthe (idem), Gelderland, en Zeeland (in die volgorde) nog aardig kunnen meekomen in de rangschikking van rustige provincies.