Ik heb al 8 keer gesolliciteerd, maar ik word nergens aangenomen/op gesprek uitgenodigd, wat doe ik fout?

Hoi allemaal, ik ben een jongen van 16, bijna 17 van Turkse afkomst en ik heb al 8 keer bij 8 verschillende bedrijven gesolliciteerd. (Supermarkten en winkels).
Ik heb nog nooit gewerkt en ben ook nooit op gesprek uitgenodigd.
Mijn vrienden zeggen dat dit door mijn afkomst kan komen, maar het kan toch niet dat er zoveel mensen racistisch zijn?
Wat doe ik fout?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.2K
Amadea
7 jaar geleden
Troost je, ik heb al het tienvoudige aan sollicitaties verzonden en ben ook nog nooit uitgenodigd. Terwijl ik een goed opgeleide Nederlandse ben, maar (waarschijnlijk vanwege de leeftijd - wat ze echter niet als reden mogen geven) voldoe volgens de recruiters nooit aan het profiel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Per locatie verschilt het aanbod van werk en werkzoekenden. Ik woon hier in een dorpje en iedereen die tussen de 15 en 20 is komt hier direct aan het werk omdat het aanbod hier groter is dan de vraag.
Maar in de meeste plaatsen is het juist andersom. Tijdens de laatste open functie die ik in mijn filiaal had kreeg ik wel 75 sollicitanten. Dan ga je een grove selectie maken van mensen die je niet geschikt vind. Leeftijd en afkomst mogen hier geen rol bij spelen en vaak doet dat het ook niet. Maar van de 75 nodig ik er maar maximaal 5 uit op gesprek. Dus zijn er 70 die direct worden afgewezen. Dat is In mijn filiaal dus ruim 93%. Dus kans is dus vele groter dat je niet eens op gesprek mag komen dat wel. En dat is allemaal zonder leeftijds, geslachts en afkomst discriminatie (tenzij de nederlandse taal niet voldoende beheerst is maar dit lijkt me in jou situatie niet van pas)
Ritsuka
7 jaar geleden
Laat ook eens iemand je CV en motivatiebrief bekijken, misschien kun je daar wat verbeteren.
ItisILeClerc
7 jaar geleden
Acht keer solliciteren is wel bijzonder weinig.

Antwoorden (1)

Ik denk niet dat je iets fout doet. Er zijn op dit moment veel meer werkzoekenden dan banen. Er zijn mensen die al twee jaar lang elke maand vijftig sollicitatiebrieven versturen en nog nooit op gesprek zijn geweest. Ik heb zelf ook heel wat e-mails en brieven die allemaal zo ongeveer beginnen met vertellen dat de belangstelling naar aanleiding van de advertentie erg groot was. Negen van de tien keer staat er niet eens een concrete reden van afwijzing in, wat meestal betekent dat je er bij de eerste schifting al uit bent gevallen.

Voor bijbanen is het probleem minder groot, al hangt dat erg af van de regio en de sector. Nu weet ik niet of het in jouw geval inderdaad om een bijbaan gaat, maar ook voor daarvoor komen regelmatig veel reacties op één vacature.

Laat in elk geval je CV en brieven eens beoordelen door iemand die er een beetje kijk op heeft: misschien zou je jezelf beter kunnen presenteren dan je nu doet. Loop eens binnen bij winkels en bedrijven om daar je gegevens achter te laten. Niet alleen als er een papier hangt waarop wordt aangegeven dat ze iemand zoeken, maar ook als dit niet het geval is. Supermarkten bijvoorbeeld zijn heel regelmatig op zoek naar nieuwe en jonge krachten en als ze je gezicht een keer gezien hebben, heb je kans dat er sneller aan jou gedacht wordt als er ergens een opening is. Bij dat soort zaken waar het personeelsverloop vrij groot is, kan je best wat vaker langsgaan om te vragen of er al een vacature is. Niet overdrijven natuurlijk, maar zorg dat ze je kennen.

Blijf verder vooral reageren op advertenties. Zoek via zoveel mogelijk kanalen: zowel internet als de krant als advertenties in het winkelcentrum. Laat ook aan iedereen om je heen weten dat je op zoek bent naar een baan: ook via-via is een beproefde methode om aan werk te komen. Schrijf je in bij uitzendbureaus en zorg daarna dat je contact houdt: bel regelmatig op, of liever nog: loop regelmatig binnen. Als ze jou kennen, zijn ze sneller geneigd om echt voor je te zoeken en bovendien kunnen ze iemand die ze goed kennen gemakkelijker plaatsen omdat ze dan beter kunnen inschatten wat voor soort functies bij jou passen.

En ja: discriminatie bestaat. Helaas is het niet uit te sluiten dat af en toe een afwijzing ook te maken heeft met je naam. Alleen kom je dat negen van de tien keer niet te weten, dus aan die wetenschap heb je eigenlijk niet zo veel. Het enige wat JIJ kunt doen, is blijven zoeken. Dat zal echt een keer resultaat geven. Succes!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amadea
7 jaar geleden
Of je zou een keer je naam moeten vernederlandsen. Als je dan wél wordt uitgenodigd, is het duidelijk wat de oorzaak is. Ik ken een Surinaamse man die een Nederlandse naam heeft. Hij werd op gesprek gevraagd, maar kreeg een onaangename reactie toen hij zich bij de receptie meldde en men zijn huidskleur zag...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, dan weet je het nog niet. Je weet namelijk niet wat er gebeurd zou zijn als je je eigen naam gebruikt had. Pas als je op grote schaal een onderzoek hiernaar doet, kun je daar eventueel een uitspraak over doen. En ik begrijp wel dat iemand de neiging heeft om zoiets te doen als hij het idee heeft door zijn naam niet uitgenodigd te worden, maar kom je daar echt verder mee? Als je dan wordt uitgenodigd blijkt dat je hebt gelogen over je naam. Dat kan ook tegen je werken in de verdere procedure. Als het echt zou zijn dat je vanwege je afkomst niet uitgenodigd wordt, zou je wel veel kunnen hebben aan bemiddeling, bijvoorbeeld van een intercedent bij een uitzendbureau of van een kennis. Die kan dan zeggen: "ik heb hier een gast voor je, 16 jaar, weet van aanpakken, heeft geen werkervaring maar heeft een maatschappelijke stage gedaan bij X waar ze erg tevreden over hem waren, doet het goed op school en heeft interesse in blabla, zou volgens mij perfect passen bij jullie bedrijf... heb je wat voor m?" Hoewel het, getuige de ervaring van jouw kennis, ook in een later stadium nog mis kan gaan. Triest dat er nog steeds mensen zijn die niet verder kunnen kijken dan iemands uiterlijk of afkomst.