ziektemelding word niet geaccepteerd mag dit?

Een duidelijke ziektemelding heeft plaatsgevonden wegens zware overspannenheid. Hoofd geeft aan dat dit met terugwerkende kracht gaat een ziektemelding. Eerst naar een bedrijfsarts. Mag dit? Als de ziektewet niet word gehonoreerd,moeten er vakantiedagen of andere soorten van verlof in worden gevoerd. Volgens de jurist mag dit niet wat zijn jullie bevindingen

Toegevoegd na 19 minuten:
Ik bedoel met ziektewet: Ziekte die niet word geaccepteerd( Door bedrijfsarts)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

De zieke moet zich onder behandeling stellen van een arts  Een bedrijfsarts brengt een advies uit aan de werkgever. Maar het kan natuurlijk zijn dat de werkgever of de werknemer anders denken over het advies. Zie dan onder. Vakantiedagen inhouden bij ziekte mag alleen als de zieke daarmee akkoord gaat tijdens zijn ziekte of wanneer dat eerder contractueel is overeengekomen. En dan alleen nog de bovenwettelijke dagen. Uitgangspunt is en blijft: loondoorbetaling bij ziekte.

"Wat als mijn werkgever en ik het niet eens zijn over mijn ziekte of re-integratie?

Verschilt u van mening met uw werkgever over uw ziekte of over uw re-integratie? Of is uw re-integratie vastgelopen? Bij UWV kunt u vragen om een onafhankelijk deskundigenoordeel. Dit kan uw re-integratie weer op gang helpen.
Wanneer deskundigenoordeel

Re-integratie is een zaak tussen werknemer en werkgever. Bij problemen met uw werkgever over uw re-integratie of over uw ziekte vraagt u eerst advies. Bijvoorbeeld bij een vakbond, een vertrouwenspersoon op uw werk, of bij een patiëntenorganisatie.

Komt u er dan toch niet uit met uw werkgever of loopt uw re-integratie vast? Dan kunt u bij UWV om een onafhankelijk deskundigenoordeel vragen. Dat kost u € 100.

UWV geeft een oordeel als de re-integratie vastloopt. Dit kan in de volgende situaties:

    of u op een bepaalde datum wel of niet weer volledig uw eigen werk kunt doen;
    of het werk dat u binnen of buiten het bedrijf wilt of moet doen, passend is voor u;
    of u genoeg heeft gedaan voor uw re-integratie;
    of uw werkgever genoeg heeft gedaan voor uw re-integratie.

Deskundigenoordeel bij inhouden loon

Houdt uw werkgever uw loon in en bent u het daarmee oneens? Dan kunt u proberen alsnog uw loon te krijgen via de rechter. Ook daarvoor heeft u een deskundigenoordeel nodig.
Werkgever kan ook oordeel UWV vragen

Niet alleen een werknemer kan uitkeringsinstantie UWV om een deskundigenoordeel vragen. Ook een werkgever kan hiervoor bij UWV terecht. Bijvoorbeeld bij een meningsverschil met een werknemer over diens re-integratie.

Een werkgever betaalt € 400 voor een deskundigenoordeel.
Oneens met deskundigenoordeel

Het deskundigenoordeel is niet bindend. Bent u het niet eens met het oordeel, dan kunt u naar de rechter stappen."

Dus ja, het is mogelijk dat een werkgever een ziektemelding niet accepteert. Maar dan kan gehandeld worden als hierboven.

Toegevoegd na 6 minuten:
Als de huisarts een ander advies geeft dan de bedrijfsarts geldt het advies van de bedrijfsarts.
Computoon