Nee, die bestaat niet.
Bloedgroepen zijn A, B, AB en 0 (nul).
7 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Geen idee waar die min vandaan komt. Het antwoord is gewoon goed. Plus ter compensatie !
Erna55
7 jaar geleden
Sanquin, de Nederlandse Bloedbank, zijn zeer deskundig op het gebied van bloedgroepen. Ook zij zeggen:
--http://www.sanquin.nl/bloed-geven/over-bloed/bloedgroepen/
-Op de rode bloedcellen bevinden zich eiwitten die niet bij iedereen hetzelfde zijn. Als twee mensen verschillende eiwitten op hun rode bloedcellen hebben, hebben ze een verschillende bloedgroep. Heb je bloedgroep A, dan betekent dit dat eiwit A op je rode bloedcellen zit. Iemand met bloedgroep B heeft eiwit B op zijn rode bloedcellen. Heb je zowel eiwit A als B op je rode bloedcellen, dan heb je bloedgroep AB. Er zijn ook mensen met de bloedgroep O; die hebben geen eiwit A of B op hun bloedcellen. -----
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bloedgroep P bestaat wel. Net als 250 andere bloedgroepen. A, B, AB en O zijn alleen maar de standaard bloedgroepen die bij iedereen voorkomen.
Dus van mij een min.
Kennelijk. Want Levine en Landsteiner vonden in 1927 langs experimentele weg een aantal nieuwe bloedgroepen: M, N, en P. Maar wat die bloedgroep dan inhoudt is niet direct te vinden.
Amadea
7 jaar geleden
Erna55
7 jaar geleden
Je kunt niet zeggen dat bloedgroep P bestaat omdat in 1927 een paar artsen op het verkeerde spoor zaten.
Je kunt hooguit zeggen dat er sprake geweest is van bloedgroep P , maar dat bleek dat de onderzoeken uit die tijd niet aan onze medische eisen voldoet.
Dus bloedgroep P bestaat niet .
Reddie
7 jaar geleden
@Amadea, tijden veranderen, meetmethoden veranderen, inzichten veranderen, indelingen veranderen.
Mogelijk (!) werd die p gebruikt voor de Rhesusfactor Positief. Die Rhesusfactor is intussen al weer opgesplitst in (ik meen) c, d en e.
Ooit heeft men de flogiston theorie bedacht. Later bleek dit een geheel verkeerd spoor te zijn.
Ooit heeft men gedacht dat een mengsel van Zwavel en Kwik tot Goud zou leiden. Ook een verkeerd spoor, dus.
Planten en dieren worden tegenwoordig anders ingedeeld dan vroeger, dankzij DNA analyse.
Etc.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
P is geen rhesusfactor. Net zo min als M en N. Die bloedgroepen bestaan ook nog steeds. En worden ook nog steeds aangetoond op het lab.
Ja, er bestaat een bloedgroep P.

Dat staat los van AB0 en Rhesus; daarnaast kun je rode bloedcellen verdelen in P1 P2 en p. De meeste mensen hebben P1; sommige P2; p is zeldzaam.

Zie links (helaas alleen Engels) voor info over bloedgroep P, en over andere bloedgroepsystemen
7 jaar geleden
Erna55
7 jaar geleden
Ik ga ervan uit dat de nederlandse bloedbank, Sanquin, weet waar ze het over hebben wanneer ze over bloedgroepen spreken. Uit de tekst van Sanquin : ---Heb je bloedgroep A, dan betekent dit dat eiwit A op je rode bloedcellen zit. Iemand met bloedgroep B heeft eiwit B op zijn rode bloedcellen. Heb je zowel eiwit A als B op je rode bloedcellen, dan heb je bloedgroep AB. Er zijn ook mensen met de bloedgroep O; die hebben geen eiwit A of B op hun bloedcellen. ---
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Enige juiste antwoord. Sanquin legt op hun website in jip en janneke taal uit hoe het zit met de standaard bloedgroep en rhesus die iedereen bezit. Verder zijn er nog wel 250 andere bloedgroepen die kunnen voorkomen. Maar die zijn niet klinisch relevant. Tenzij je door een bloedtransfusie of een zwangerschap antistoffen hebt aangemaakt tegen een voor jouw onbekende bloedgroep. Dus om kort te zeggen ja, bloedgroep P bestaat.
tinus1969
7 jaar geleden
@Erna55, en je punt is?