mag een huurwoning in prijs stijgen bij verwisseling van huurders?

Ik denk, weet zeker dat dat wettelijk mag echter is er een maximum percentage of iets dergelijks? Mijn huidge huurwoning in Lelystad die ik sinds een maand huur is door de woningbouwvereniging "opgeschaald" van ca. 440 € p/m tot 633 € p/m , zonder verbeteringen aan te brengen. Dit wil ik even kwijt omdat ik dus bijna €200 per maand meer betaal dan de vorige huurder.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
9.1K

Antwoorden (3)

Ja, dat mag.
Zolang er nog een huurder in zit, mag de huur per jaar maximaal met een bepaald perentage stijgen. Als iemand er dan heel lang woont, wordt de huur langzaam maar zeker relatief te laag.
Wanneer de huurder dan vertrekt, mag de huurprijs voor de nieuwe huurder marktconform worden aangepast, ook als er geen extra verbeteringen aan worden gebracht.

Het bedrag dat je noemt is wel heel extreem, maar als de huurder daarvoor er bij wijze van spreken meer dan 25 jaar in heeft gezeten, kan het heel goed zijn dat de huurprijs allang niet meer gelijk opging met de markt, en de overige huizen in de omgeving inmiddels ook 20 % duurder zijn geworden, alleen dan stapje voor stapje.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja dank je wel, het artikel van de nos geeft de algemene situatie ook vrij goed weer , met de mooie woorden crisis en kabinetsbeleid. Het kan dus het mag, toegegeven het is wel een reëel bedrag wat ik nu aan huur betaal maar de stijging van ruim 40% , ik ga toch denken dat die bedragen naar directeuren enzo gaan.. Is een andere discussie waard,misschien? Overigens heeft de vorige bewoner er niet zo lang gezeten ik meen 6 jaar maar goed wat is er niet duurder geworden in de afgelopen jaren.
jodyenboyke
8 jaar geleden
Dit was 20 jaar geleden ook al, wij waren de eerste bewoners van een nieuwbouwwoning, de bewoners na ons, betaalde ook toen ruim 300 gulden meer, bij start bouw was er een subsidie ivm stadsvernieuwing.
De verhuurder mag de huur verhogen. Maar zeker niet onbeperkt. Omdat u een niet geliberaliseerde huurwoning heeft, zijn er meer rechten dan bij een geliberaliseerde woning. De verhuurder moet zich houden aan het puntensysteem voor huurwoningen. De maximale huurprijzen zijn van toepassing en er geldt een maximale huurverhoging.

Bij het bepalen van deze maximale huur voor een woning wordt gebruik gemaakt van het woningwaarderingsstelsel. Iedere woning die verhuurd wordt, krijgt een aantal punten. Voor bijvoorbeeld de oppervlakte, het woningtype, het voorzieningenniveau, de woonomgeving, het energielabel en de regio waar u woont (schaarstegebied). Die punten samen bepalen hoeveel een woning maximaal mag kosten.

Het puntensysteem bepaalt dus wat de maximale huurprijs van uw sociale huurwoning mag zijn. Is uw huur hoger dan wat op grond van het puntenssyteem kan worden gevraagd, dan kunt u aan de verhuurder vragen om de huur te verlagen. Dit moet schriftelijk gebeuren. Als de verhuurder niet akkoord gaat met het bezwaar van u, kan de verhuurder aan de Huurcommissie vragen om de voorgestelde huurverhoging te beoordelen.

Dit kan met het Verzoekschrift Jaarlijkse huurverhoging voor verhuurders. Dit formulier moet binnen zes weken na de voorgestelde ingangsdatum van de huurverhoging binnen zijn bij de Huurcommissie. De Huurcommissie beoordeelt of het huurverhogingsvoorstel van de verhuurder terecht is. Zolang de Huurcommissie nog geen uitspraak heeft gedaan over de huurverhoging, mag de huurder de oude huurprijs blijven betalen.
8 jaar geleden
In het kader van de 'huurharmonisatie' mag een woonstichting-/-corporatie niet alleen jaarlijks de huren verhogen maar ook naar de geldende huren in het algemeen aanpassen. Zij streven er naar om alle huizen eenzelfde huur naar waarde te hebben. Vaak hebben we het dan over huizen waarin een huurder al jarenlang zit voor een lage huur. Meestal waren dit ooit huizen die voor die mensen gebouwd werden die niet al teveel verdienden en die vielen in het kader 'sociale woningbouw'.

Deze mensen hebben jarenlang zo'n woning gehuurd en hebben alleen een jaarlijkse huurverhoging betaald en dat was slechts een paar gulden, later wat meer maar dan in Euro's. Het waren echter slechts lage bedragen, omdat het slechts een bepaald percentage mocht zijn van een relatief laag huurbedrag. De waarde van de huizen steeg echter ineens heel erg en ook de huren werden veel hoger, zoals alles duurder werd...ook de inkomens werden elk jaar weer hoger. Dit komt door de inflatie...een algehele stijging van het prijspeil, waardoor het geld minder waard wordt.

Het was echter niet mogelijk om mensen die jarenlang een bepaalde huur betaalden, ook ineens veel meer te laten betalen, omdat hun huis meer waard werd op de markt. Het is een feit dat sommige mensen die nog steeds in zo'n sociale huurwoning wonen, in de loop der tijd carrière hebben gemaakt en dus nu makkelijker meer huur kunnen betalen. Ze hebben echter ook huurbescherming en het mag niet zomaar dat ze daartoe gedwongen worden naar een duurder/ passend segment te verhuizen. De overheid heeft daarom bepaald dat zij een hoger percentage aan jaarlijkse huurverhoging betalen.

Iedereen die nu gaat verhuizen uit zo'n niet geharmoniseerde woning, zal nu in een andere woning een hogere huur betalen en degene die in zijn/haar woning komt te wonen zal hetzelfde overkomen. De woning wordt direct opgewaardeerd naar de heersende huurprijzen die nu gelden. Ook de buren, die nu nog voor soms enkele honderden Euro's minder aan huur in hetzelfde huis wonen dan de nieuwe huurder, zullen meer gaan betalen indien zij verhuizen enz. Over een aantal jaren zal zo een geharmoniseerde huur gaan heersen, waarin alle huizen eenzelfde huur opbrengen.

Een huurcontract wordt echter vrijwillig door beide partijen aangegaan en indien je als nieuwe huurder twijfelt of er niet ineens teveel huur wordt verlangd, is er vrijwel altijd voor dit soort gevallen ook een huurcommissie die kan onderzoeken of de wettelijke regels zijn aangehouden.
amc