Waarom is er een helicopterlandingsplaats bij de Jaarbeurs in Utrecht?

Op een grote parkeerplaats nabij de Jaarbeurs in Utrecht staat een grote H geschilderd met een cirkel eromheen. Volgens mij is dat het internationale teken voor een helicopterlandingsplaats.

Waartoe diende, of dient, deze helicopterlandingsplaats? Is hij nog in gebruik?

Toegevoegd na 1 minuut:

In Google Maps vind je de helicopterlandingsplaats hier:
https://www.google.com/maps/place/Jaarbeursplein/@52.087251,5.1025257,112m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x47c66f66356e0595:0x24a7b329e27d76bf

Picture for question
Cryofiel
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik heb het antwoord op je vraag :-)
Omdat er helemaal niets over te vinden was online heb ik de vrijheid genomen om de jaarbeurs te mailen. Zie hier het antwoord:

"Het klopt dat er een Helihaven is geschilderd op P1, deze is nog steeds in gebruik. De Helihaven wordt gebruikt in het geval van ernstige calamiteiten in en rond de Jaarbeurs."
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Super, dankjewel! Blijft wel de vraag hoe ze die helihaven willen gebruiken wanneer er auto's geparkeerd staan, zoals op het plaatje onder mijn vraag.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Niet, maar ik denk dat ze met grote evenementen dan een deel van die parking afzetten zodat de helihaven vrij blijft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Haha, alleen al de moeite nemen om voor de vraag van een ander deze informatie op te vragen zou je een hoop extra punten moeten opleveren! Ik kan je er helaas maar één geven ;-) Maar het blijft raar inderdaad. Mijn eerste gedachte toen ik de vraag las was namelijk precies dat: 'grote evenementen, dus ruimte gemaakt voor trauma-heli'. Tot ik de foto zag, en die hypothese eigenlijk direct verwierp.
Cryofiel
9 jaar geleden
Yep, het was een prachtig idee het gewoon bij de Jaarbeurs te vragen! Ik heb een toelichting gevraagd op het antwoord dat jij kreeg. Mijn vraag aan de Jaarbeurs was: "De helihaven is dus nodig als landingsplaats in geval van calamiteiten, maar wordt tegelijk gebruikt als parkeerplaats. Hoe valt dit met elkaar te rijmen?" Ik kreeg antwoord van dezelfde persoon die ook jou heeft geantwoord. Zijn antwoord was niet het definitieve antwoord, maar wel verhelderen (en kennisvermeerderend): "Als de helihaven geel geschilderd was, dan dient dat specifieke punt als landingsplaats en mag er niet op geparkeerd worden. De helihaven is echter wit geschilderd waardoor, indien nodig, het [sic] ook gebruikt mag worden als parkeerplaats." Weer wat geleerd... ;-)

Andere antwoorden (1)

Waarschijnlijk is de helicopterlandingsplaats gemarkeerd om bij ongevallen op het terrein en in de gebouwen van de Jaarbeurs met een traumahelicopter snel ter plaatse te kunnen zijn, maar het zou ook kunnen dat er soms VIP-gasten per helicopter arriveren of vertrekken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Helaas weet ik niet of de gemarkeerde plek nog in gebruik is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Lucide1je kunt op die plaats dichter bij komen met een trauma heli dan die plek die is ingeval van ernstig zaken