Als er een aangifte wordt ingetrokken doet de politie er dan niets meer mee?

Een tijdje terug heeft iemand via marktplaats aangifte tegen mij gedaan. Uiteindelijk heeft deze persoon de aangifte ingetrokken omdat de kledingstuk gewoon netjes was aangekomen. (Ongeduldig persoon want het was er 1 dagje later dan zij dacht).

Doet de politie er dan nog wat mee? Of blijft dit wel in het systeem staan als er ooit weer een aangifte komt bijvoorbeeld?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (3)

Volgens de site politie.nl kan een aangifte niet ingetrokken worden.
"Er is door de politie reeds kennisgenomen van het strafbare feit. Wanneer u een goede reden heeft voor het niet door laten gaan van de aangifte kunt u het volgende doen: ga met een geldig legitimatiebewijs en het afschrift van de aangifte naar een politiebureau en leg een verklaring af over die reden. De politie parketsecretaris zal aan de hand van uw verklaring besluiten om de zaak in behandeling te nemen of te seponeren."
Door het "intrekken van de aangifte" is de zaak dus geseponeerd. Een sepot of seponering is een beslissing van het Openbaar Ministerie om een strafbaar feit niet te vervolgen.

Toegevoegd na 11 minuten:
Het Landelijk Meldpunt Internetoplichting LMIO is één centrale plek binnen de politie. Het Meldpunt ontvangt alle aangiftes van internetoplichting die via www.mijnpolitie.nl zijn gedaan. Het Meldpunt besluit op grond van een aantal criteria of als gevolg van de aangiftes een opsporingsonderzoek wordt gestart. Wegens de grote hoeveelheid meldingen kan niet bij iedere aangifte een opsporingsonderzoek worden gestart. Pas in die gevallen waarin meerdere aangiftes met elkaar in verband staan wordt bekeken of genoeg capaciteit is om een opsporingsonderzoek te starten.

In dit geval is de aangifte ingetrokken en kan je er van uitgaan dat er verder geen stappen zijn ondernomen en er geen opsporingsonderzoek zal worden gestart.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee hoor,je hoeft helemaal niet langs het bureau,dit kun je ook online doen waar je aangifte hebt gedaan.
Ook al word er aangifte gedaan......moet er uberhoubt meer aangiftes over dezelfde persoon gedaan worden ,wil de politie er misschien iets mee doen.
Kort om aangiftes gebeurd in de praktijk erg weinig mee, ( uit ervaring ) zelfs al is de dader bekend. Maar zelfs bij heterdaadjes staat de dader eerder buiten dan de tijd die het kost om aangifte te doen.
10 jaar geleden
Ja je kunt je aangifte intrekken,dit kun je doen door weer in te loggen met je digid.

Bij je aangifte staat ook de optie om je aangifte in te trekken.
Er wordt dan geen eventuele actie meer ondernomen.