Iedereen die zo goedkoop mogelijke spullen koopt, die met kinderarbeid geproduceerd zijn. Zo wordt het in stand gehouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kopers van de (te) goedkope producten. Zonder vraag geen aanbod.
Al zijn veel koopjesjagers zich er niet van bewust dat de producten die ze kopen gemaakt zijn via kinderarbeid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
indirect iedereen die iets afneemt wat door kinderarbeid tot stand is gekomen.
vraag is aanbod.
Rieneke1
14 jaar geleden
Er is een hele lijst met verantwoordelijken (let wel, niet schuldig):

- De ouders, zij laten hun kinderen werken
- Fabriekseigenaren, zij willen dat kinderen werken
- Bedrijven die spullen in die fabriek laten maken (Google maar eens op nike en sweatshops)
- Importeurs die spullen gemaakt door kinderen invoeren
- Winkels die de spullen verkopen
- Consumenten/bedrijevn die de spullen kopen en gebruiken.

Of kinderarbeid altijd slecht is is een ethisch vraagstuk.
Is het van ouders slecht als zij hun kind laten werken als het alternatief is dat het kind dood gaat van de honger?

Is het van de fabriekseigenaren slecht dat zij kinderen aannemen als ze niemand anders kunnen vinden/anders zelf failliet gaan?

Enz.

Als maatschappij vinden wij kinderarbeid verwerpelijk maar in individuele gevallen is dit zo makkelijk nog niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ouders, de overheid of het de armoede in het algemeen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het bestaat omdat men wereldwijd vraagt om goedkoop geproduceerde producten. Leveranciers gaan daarom op zoek naar goedkope werkkrachten en vaak betekent dit dat kinderen het werk doen. Kinderarbeid is goedkoop en vaak zelfs gratis.

Het bestaat omdat consumenten goedkope producten blijven kopen en zich niet afvragen waar, hoe en door wie het product gemaakt is.

Toegevoegd na 6 minuten:
Deze vraag is op een ander manier al gesteld, kijk maar eens:

http://www.goeievraag.nl/vraag/kinderarbeid-bestaan.31180
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Heijloosharo;

Uiteindelijk wij met zijn allen....