Mijn dochter heeft een aangetekende brief voor mij aangenomen toen ik niet thuis was, deze wou ik echter helemaal niet aannemen, wat nu?

Ik heb deze nu teruggebracht naar het postkantoor.

Toegevoegd na 24 seconden:
mijn dochter is minderjarig.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een minderjarige mag niet eens tekenen voor een aangetekend stuk..fout van de postbezorger..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
marion dat vraag ik me af... dat staat helemaal nergens. Tekenen voor ontvangst is genoeg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een aangetekende brief moet je natuurlijk aannemen. maar los daarvan.....bij mij hebben ze een aangetekende brief voor mij bestemd eens bij de buurman bezorgt...Dat is toch ook raar?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor je bent niet verplicht een aangetekende brief aan te nemen. Natuurlijk mogen ze hem niet bij de buren bezorgen! http://www.postnl.nl/voorthuis/klantenservice/onefield.aspx?ofq=aangetekend+weigeren&btnZoek=

Het beste antwoord

Volgens het burgerlijk wetboek (BW artikel 3:37 lid 3) heb je nu door je eigen schuld geen kennis kunnen nemen van de inhoud door je eigen toedoen. (Het weigeren wordt namelijk net zo goed geregistreerd als het daadwerkelijk aannemen.

3. Een tot een bepaalde persoon gerichte verklaring moet, om haar werking te hebben, die persoon hebben bereikt. Nochtans heeft ook een verklaring die hem tot wie zij was gericht, niet of niet tijdig heeft bereikt, haar werking, indien dit niet of niet tijdig bereiken het gevolg is van zijn eigen handeling, van de handeling van personen voor wie hij aansprakelijk is, of van andere omstandigheden die zijn persoon betreffen en rechtvaardigen dat hij het nadeel draagt.

Botweg weigeren, ongeopend retourneren of gewoon niet ophalen nadat je er een aankondiging van hebt gehad, zijn geen excuses. Overhandigen aan een minderjarige huisgenoot ma officieel niet, maar is eigenlijk alleen maar in jouw voordeel, omdat je dan zelf niet met een briefje in de rij voor het postkantoor hoeft te staan. Daar over klagen maakt wel HEEL duidelijk dat je alle gelegenheid hebt kennis te nemen van de inhoud en dat bewust zelf geweigerd hebt. Dit werkt dus op geen enkele manier in je voordeel.

Dus wat nu ?
Lezen en de instructies in de brief volgen. Dat is namelijk de hele bedoeling van een aangetekende brief.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, als je een aangetekend stuk weigert is het jou probleem, mensen denken vaak dat ze dan de afzender pakken, maar ze pakken zichzelf omdat een rechter er vanuit gaat dat je kennis had kunnen nemen, +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alleen dit stukje klopt niet geheel: "Overhandigen aan een minderjarige huisgenoot ma officieel niet" Hoe moet een postbode controleren of het persoon meerderjarig is? Verders het beste antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij een zestien, zeventienjarige is het wellicht een twijfelgeval (maar daar hebben we de vanaf 14 jaar verplichte ID-kaart voor), maar een kind van 7 pikt ook een beetje postbode er wel uit als minderjarig.
De wet zegt namelijk dat je een aangetekend stuk moet overhandigen aan de geadresseerde of een meerderjarige huisgenoot. Dat is een basisschoolkind duidelijk niet. Maar zoals ik al zei is dat niet per definitie in je nadeel, als het je een rit naar het postkantoor en een halve dag scheelt. Hier (Duitsland) is de post WEL heel streng, en moet ik regelmatig alsnog pas de volgendde dag achter een lullig pakje aan, omdat mijn zestienjarige dochter niet mag tekenen.........
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+!

Andere antwoorden (4)

Je bent niet verplicht fysiek post aan te nemen. Maar áls er post wordt aangeboden en jij weigert die, dan wordt je geacht de inhoud voor lief te nemen. Het zou anders al te makkelijk zijn om onder je plichten uit te komen (bv. niet gedagvaard worden, aanmaningen nooit krijgen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij moet de aangetekende brief afgeleverd worden door de persoon voor wie deze bestemd is. Het bedrijf dat de brief afleverede had dus nog maals moeten langskomen en is de fout in gegaan. Je zou een klacht in kunnen dienen. Of het je juridisch echt wat opleverd is de vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou en of dat juridisch wat oplevert : bewijs dat je kennis had kunnen nemen van de inhoud, en dus uitsluitend door eigen toedoen niet op de hoogte bent van de inhoud van het schrijven. Niet bepaald in je eigen voordeel....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat is alleen bij een id bewijs laten tonen, dat is iets anders. Bij aangetekend moet degene die er woont een handtekening geven.
Het maakt niet uit dan komt er vanzelf wel een gerechtsdeurwaarder hem nogmaals aanbieden. Die brief krijg je hou dan ook een keer.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Denk je dat nu echt? Je weet de inhoud van de brief niet, waarom zou een aangetekende brief van een broer bijvoorbeeld door een gerechtsdeurwaarder aangeboden gaan worden.
Door 'n brief als "aangetekend" te laten bezorgen wil de afzender bereiken dat de aangeschrevene het couvert (de enveloppe) ontvangt en daarvan mededeling doet dmv een ontvangst handtekening. Dit is dan voor de afzender het bewijs dat de enveloppe de aangeschreven ontvanger bereikt heeft.

Voorwaarde is dan wel dat de postbezorger het protocol volgt dat geldt voor de behandeling van aangetekende poststukken. Officieel moet de postbezorger op het te bestellen huisadres verifiëren dat de aangeschrevene ook daadwerkelijk degene is die het poststuk aanneemt. Hiervoor moet hij om een legitimatie vragen. Aan ieder ander mag hij het poststuk niet uitreiken.
Is de aangeschrevene op moment van aanbieding niet thuis dan moet de postbode een bericht achterlaten met aankondiging/ mededeling van een 2e aanbieding en/of het stuk ter afhaling aan het postkantoor laten.

Wijkt de postbode af van dit protocol (hij laat de brief aan een minderjarige of een buurvrouw/man en laat deze voor ontvangst tekenen dan is het door de ontvanger aannemelijk te maken dat het poststuk hem niet of niet tijdig heeft bereikt.
De handtekening op het ontvangstbewijs is immers niet van hem/haar. Daarmee is de bezorging op te vatten als een bezorging ter gewone post waarvan ook niet gegarandeerd is dat die post ook daadwerkelijk is aangekomen.

De afzender van een aangetekend stuk kan echter geen plicht doen gelden op de ontvanger dat die kennis neemt van de inhoud van de enveloppe. Dit is geheel de eigen verantwoordelijkheid van de ontvanger.

Maar als de aangeschrevene de aangetekende brief volgens de regels heeft ontvangen of heeft geweigerd dan geldt dat de aangeschrevene kennis hád kunnen nemen van de inhoud en dan kan deze zich niet succesvol beroepen op het feit dat hij/zij niets wist van de inhoud.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt niets van. Een aangetekende brief is GEEN brief met handtekening/legitimatie! Dat zijn twee verschillende dingen die je nu door elkaar haalt. Een aangetekende brief gebruik je voor bijv een opzegging zodat ze later nooit kunnen zeggen dat je niet (of niet op tijd) hebt opgezegd. Het maakt dan totaal niet uit wie die brief heeft ontvangen als het maar op het bedoelde adres is. Vaak is dat ook de naam van iets (voetbalvereniging of tvgids) en heb je dus helemaal geen naam van iemand of legitimatie nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Pelle
Alle brieven kun je in principe aangetekend verzenden. Zelfs liefdesbrieven. Maar je hebt duidelijk mijn antwoord niet goed gelezen of de vraag van de vraagsteller niet begrepen. Het gaat om het ONTVANGEN van een aangetekende brief. Als de belastingdienst jou een aangetekende brief stuurt dan wil de belastingdienst dat JIJ die brief aanneemt en niemand anders. Dus moet JIJ je handtekening voor ontvangst zetten en om te voorkomen dat jij je voor iemand anders uitgeeft moet de postbode JOUW legimatie zien. simpel toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik geef voorbeelden waarbij het van belang is om iets aangetekend te versturen. Aangetekend wil alleen zeggen dat de verstuurder een bewijs heeft dat het is AANGEKOMEN. Je hebt geen bewijs DAT het is gelezen en door WIE het is gelezen. Het is alleen aangekomen op de plaats van bestemming.