Een crimineel heeft recht op privacy. Onderwerp van mijn betoog. Maar ik kan geen argumenten tegen verzinnen. Wie helpt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (5)

Als die privacy er voor zorgt dat het bewijs materiaal en / of een eventuele oplossing van de zaak tegen hem daardoor in het geding komt, zouden er uitzonderingen voor moeten komen die wettelijk vastgelegd worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, die Gast80991;

Een bijkomend argument is dat de privacy van familieleden ook al senl geschonden wordt als men die van een verdachte niet beschermt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De rechter spreekt een vonnis uit en bepaalt de straf die hij of zij (de 'crimineel') moet krijgen. Soms is dat een taakstraf en soms een vrijheids- of een voorwaardelijke straf. De rechter geeft geen straf waarin wordt bepaald dat de privacy geschonden mag worden. Dus omdat privacyschending geen deel uit maakt van de straf, moet diezelfde privacy worden bewaakt.

Het is meestal de bedoeling dat de gestrafte terugkeert in de maatschappij zodat hij of zij de maatschappij niet te veel geld kost. Als de privacy van de gestrafte is geschonden, wordt een mogelijke terugkeer in de samenleving behoorlijk bemoeilijkt, met alle gevolgen vandien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oeps, je zocht argumenten tegen. Heb ik mn 'betoog' voor niets uit de doeken gedaan... Sorry.
Tegen:
- veiligheid weegt zwaarder dan privacy
- met minder rechten voor een crimineel, meer kans om een zaak sneller op te lossen, niet wachten op huiszoekingsbevelen etc.

Voor:
- iedereen heeft recht op onaantastbaarheid van het lichaam en de persoonlijke levenssfeer.

Veel succes met je betoog!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U moet in uw achterhoofd houden dat een crimineel iemand is die strafbaar verklaard en vervolgens veroordeeld is door een rechter.

Ook al is hij veroordeeld, moet hij of zij recht op privacy hebben.

Maar er bestaan gevallen die problematisch worden als er sprake is van iemand die wegens zware mensenrechtenschendingen veroordeeld is: kindermisbruik, moord, mishandeling...

Zij hebben toch recht op privacy als ze niet meer gedetineerd zijn en niet meer gevaarlijk geacht zijn
voor de veiligheid van de samenleving.

Maar als er sprake is van gevaar, moet men toch denken aan het belang van de maatschappij. En ik denk dat er gevallen zijn waar de orde en veiligheid in onze wijken
het moeten winnen van het recht op privacy.

Een lastige vraag heeft u gesteld!