Wat is het tegenovergestelde van overkant?

Zoals bijv. overkant van de straat. ? Je hebt voor de stoel en achter de stoel. Op de stoel en onder de stoel. Maar wat is het tegenovergestelde van overkant van de stoel? (stoel =bijv)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Aan deze kant/ aan deze zijde
Das niet 1 woord, maar het klopt wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Misschien:
deze kant
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De overkant van de stoel ? Dat is een beetje vreemde uitdrukking.

Maar het tegenovergestelde van de overkant van de straat is, deze kant van de straat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het tegenovergestelde van overkant van de stoel is: aan deze kant van de stoel.

Toegevoegd na 2 minuten:
Of: aan mijn kant van de stoel.

"Aan de overkant van de stoel" lijkt me trouwens geen gebruikelijk Nederlands. Je zegt dan: "Aan de andere kant van de stoel".
Pieter2011
12 jaar geleden
Een goede uitleg van dit probleem geeft dit lied:

Drs. P - Heen en Weer

valt weinig aan toe te voegen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het tegenovergestelde van overkant persé in 1 woord wil vangen: zou ik kiezen voor het woord 'hier'.
Maar correcter is: 'deze kant'.

Ik heb overigens nog nooit iemand over de overkant van een stoel horen praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze kant van de stoel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat dacht je van: deze kant van de straat.? Het kan soms zo simpel zijn!