Wat betekende vroeger een kruis op de deur?

Ik herinner me van geschiedenislessen dat er vroeger (in de Middeleeuwen ofzo?) soms kruizen op deuren werden geschilderd, maar ik ben vergeten wat het idee daarachter was. Wat betekende dat kruis?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.7K

Antwoorden (3)

Dat (een van de) bewoners de pest had
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je nu nog in Oosteuropa: een tekening van wijding en bescherming tegen slechte dingen, zoals ziekten (toen de pest)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een kruis werd aangegeven dat er een pestlijder woonde. Als er eenmaal de pest was geconstateerd was er geen hoop meer voor je, en werd je in je eigen huis opgesloten, als je na veertig dagen nog leefde was je één van de weinige gelukkigen, het overgrote deel overleed overigens binnen een week.