Wat betekent existentieel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
30.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je ook niet wat google betekent?
Dat is een zoekmachine waarmee je in een fractie van een seconde antwoorden kan vinden op heel veel vragen, zoals deze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
weet je wat goeie vraag betekent? Dat je alle vragen mag stellen die je wilt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij betekent 'goeie vraag' dat een vraag goed is... Wat betekent dat er over nagedacht moet worden. Het heet tenslotte geen 'slechte vraag'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is het niet aan jou om te beoordelen of mijn vraag goed of slecht is. Ik vind je reactie ook erg vervelend omdat je niet eens weet waarom ik deze vraag stel op GV en niet (alleen op) Google.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom is dat dan? Nu ben ik wel benieuwd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben ook wel benieuwd waarom je zo reageert op mijn vraag en wat je daar nu precies mee bedoelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De overbekende 'Wat betekent...' vragen worden zo'n 50 keer per dag gesteld. In mijn ogen (en zo vele met mij) een beetje vreemd, want het is een stuk moeilijker om het hier te vragen dan het even op te zoeken, en voegt het verder ook niks zinnigs toe aan de site.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vroeg het omdat het me nog niet duidelijk werd toen ik het opzocht bij google en hier op een meestal eenvoudigere duidelijkere manier word uitgelegd, en ik het daardoor ook veel beter kan onthouden.
Dus zo vreemd zijn de vragen hier niet, het is juist fijn dat je hier je vragen kan stellen en dan zit je niet te wachten op een (voor)oordeel die een discussie uitlokt en je het gevoel geeft dat je jezelf moet gaan verdedigen omdat je hier een vraag stelt.

Het beste antwoord

Op het bestaan betrekking hebbend.

Dus alles wat te maken heeft met het leven, het bestaan.

Een existentiele vraag is een levensvraag, een vraag naar de betekenis van het leven, naar de diepere gronden van het bestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+

Andere antwoorden (4)

betrekking hebbend op de existentie, oftewel het bestaan.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Dit kan verschillen dingen betekenen. Dit ligt geheel aan de context waarin het woord staat:

In the theologie (godsleer) staat existentieel voor: Alle beslissingen die je neemt over je eigen bestaan.

Andere betekenissen:
1) Betrekking hebbend op het werkelijk bestaan 2) Denken en leven als één beschouwend 3) Menselijk bestaan '
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een voorbeeld bij de bovenstaande antwoorden

een existentiele crisis: paniek over grote levensvragen (waarom ben ik op deze aarde e.d.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijvoorbeeld existentieel lijden. Dat is het lijden dat ontstaat wanneer de zin van het leven verloren is gegaan, en iemand het gevoel heeft; “Is dat nu alles", waarom ben ik....