Wat is nanotechnologie?

Een micron is een miljoenste meter, een nanometer is een miljardste meter. Nanotechnologie is een geanticipeerde fabricage techniek, welke een grondige en goedkope controle over de structuur van materie zal creëren. De term wordt in het algemeen gebruikt om te refereren naar technieken welke werken in de submicron schaal (zoals in de chips fabricage). Hier wordt echter gedoeld op de oorspronkelijke betekenis : de algemene controle over de structuur van materie op de nanometer schaal, dit betekent het produceren van objecten met gebruik van atomen en moleculen als bouwstenen. Ter onderscheid wordt dit daarom moleculaire nanotechnologie genoemd. Deze techniek vereist de ontwikkeling van apparaten genaamd assemblers

Toegevoegd na 3 minuten:
Kortom, ze ontwikkelen producten, waarbij ze letterlijk op het niveau van atomen/moleculen kijken.
". . .het produceren van objecten met gebruik van atomen en moleculen als bouwstenen, en de algemene controle over de structuur van het desbetreffende materie op nanometer schaal"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Om het gemakkelijk voor je te maken, het RIVM heeft er een filmpje over...

Toegevoegd na 1 minuut:
De rechtstreekse link werkte niet, even op die site kijken, in het midden staat een link: Film: RIVM en nanotechnologie

Toegevoegd na 18 minuten:
Het leuke in het filmpje, er worden zowel de positieve als negatieve kanten belicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe kan het je leven veranderen;(1 voorbeeld)
Ze kunnen mbv nanotechnologie kleding maken met daarin medicijnen verwerkt. de kleding geeft continu medicijnen af waardoor een patiënt niet afhankelijk is van inname (oraal).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een mogelijkheid...anderen hebben al andere mogelijkheden genoemd.

Deze technologie kan ons idee over opslag elektriciteit volledig omgooien. Opslag met >99% rendement.

Daarmee hoeven centrales niet meer op piekbelasting ingesteld te zijn, komt elektrisch rijden onder hand bereik etc.

(nanocondensator, even effectief als een accucel, kan vaker geladen en ontladen worden en tevens veel sneller.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gisteren was er bij de vpro een programma over,bij labyrint. Misschien kun je het nog vinden bij uitzending gemist
anneliez