Wat zijn de voor- en nadelen voor ons land als het woord "monarchie" uit ons bestuursvorm verdwijnt?

Wat veranderd er dan en wat voor invloed heeft dit op de inkomsten van het koningshuis?

Toegevoegd na 5 minuten:
ons=onze

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De invloed van het koningshuis is vrij beperkt. De taken die de koningin nu op zich neemt zullen dan door een andere commissie/instantie/organisatie uitgevoerd moeten worden. Het benoemen van de (in)formateur bijvoorbeeld. En het ontvangen van allerlei hoogwaardigheidsbekleders (vooral uit het buitenland).

Als de monarchie wordt afgeschaft gaat er in principe geen geld meer naar het koningshuis. Alleen kan er natuurlijk de afspraak worden gemaakt dat Beatrix in dienst blijft voor bepaalde ceremoniele taken. En hier kan dan een vergoeding tegenover staan. Wat de exacte invloed is op de inkomsten is helemaal afhankelijk van wat er er verder wordt afgesproken en is niet zo niet te zeggen.

Voorlopig wil nog geen enkele partij eraan om dit bespreekbaar te maken, dus is dit nog verre toekomstmuziek.