Mag de stembus in een stembureau onder toezichtstaan van 1 persoon?

Gisteren toen ik ging stemmen stond de stembus (die grijze kliko waar je de stem in doet) bij de uitgang van het stembureau.

De bus was zo opgesteld dat ik hem in eerste instantie helemaal niet zag. Ik moest de looproute volgen en de stembus stond bij de uitgang onder toezicht van 1 persoon. De looproute werd gevormd door verrijdbare wandjes waardoor de stembus volledig aan het zicht werd onttrokken.

Deze persoon had dus als enige zicht op de bus. Hij had stemmen kunnen hengelen of iets dergelijks zonder dat iemand dat zou zien.

Mag een stembus zo opgesteld worden?

Ik kan er niets over vinden in het document:
Stembureau-instructie voor de
dag van de stemming

Behalve dat de vierde persoon zich moet hebben op de stembus.
.
Laatste regel: zich moet zijn zicht.

3 jaar geleden
1.5K
ronron1212
3 jaar geleden
Lastig hengelen zo een enorm stembiljet en dan wat zou hij er mee moeten doen dan?
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Niet zo lastig omdat mij gevraagd werd om het biljet dubbel te vouwen zodat deze dan minder ruimte in beslag nam.
Wat betreft de vraag "Wat zou hij ermee moeten doen dan?"
Dat lijkt mij een retorische vraag.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
En voor het geval dat, als ik dacht dat er daadwerkelijk gefraudeerd zou zijn bij ons...
Dat zou ik inderdaad gedacht hebben als hier VVD als grootste gekozen zou zijn. Met het is zoals elk jaar weer hetzelfde SGP.
ronron1212
3 jaar geleden
@HeerVoldemort dat papier is meerdere keren gevouwen. Een formulier er uit halen heb je niets aan je kan het alleen verwijderen. Dan is er dus een stem minder. Hij kan niet de keuze veranderen.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Maar wel een andere erin doen. Of het formulier ongeldig maken.
teusvh
3 jaar geleden
In de Rotterdamse instructie staat dat de stembus zo moet zijn geplaatst dat de stembureauleden (meervoud) er goed zicht op hebben.
Of dit direct volgt uit de wet of een andere dwingende regel weet ik niet, maar het lijkt me wel logisch. Het 4-ogen principe (of 6) is heilig in heel de procedure. Persoonlijk lijkt het me ongewenst dat slechts 1 persoon de bus 'bewaakt'. Tegelijkertijd kan ik me voorstellen dat men i.v.m. de coronamaatregelen creatief of pragmatisch is met dit soort dingen.
https://docplayer.nl/13212649-Handleiding-voor-stembureauleden.html#:~:text=Het%20stembureau%20is%20zo%20ingericht%20dat%20het%20stemmen,stemhokje%20geschikt%20is%20voor%20kiezers%20in%20een%20rolstoel.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
En wat het vouwen betreft. Ja dat formulier is een keer of 6 gevouwen als je het weer dicht vouwt dan houd je een langwerpig geval over van ongeveer 50cm lang en 12cm breed. Die moest ik nog een keer dubbel vouwen. Zodat er een opgevouwen biljet overbleef van ongeveer 25cm bij 12cm.

Antwoorden (1)

De stembus moet bij de tafel staan. Binnen het bereik van het lid van het stembureau dat erop toeziet dat de kiezer het stembiljet in de stembus steekt.