Op welke partij moet ik stemmen voor betere bijstand en AOW?

Ik weet nog niet precies op welke partij ik moet stemmen voor tweede kamer 2021.
Belangrijk vind ik:
Armoede weg door hogere bijstandsuitkeringen.
AOW hoger voor mensen zonder pensioen.
AOW leeftijd lager dan nu.

Ik denk nu aan:
Christen Unie
Pvda
50plus

Klopt dit, en welke past dan het beste bij mij?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.8K
ronron1212
3 jaar geleden
De AOW omhoog voor als je geen pensioen hebt dar is niemand voor dat is namelijk rechtsongelijkheid.
Computoon
3 jaar geleden
En wie moet dat allemaal financieren? Bijstand wordt betaald uit de belastingpot. Dat de AOW-leeftijd steeds hoger wordt, wordt veroorzaakt door de leeftijdsopbouw van de bevolking. Mijn idee zou zijn: na een zeer lange overgangsperiode de AOW afschaffen. In plaats daarvan iedereen "vanaf nu" verplicht laten sparen voor het eigen standaardpensioen ter grootte van de huidige AOW, dat je bij een verzekeraar naar keuze moet afsluiten. (Zelfde idee als de zorgverzekering). Overheid stelt hoogte hiervoor vast. De premie voor dat basispensioen fiscaal aftrekbaar maken. Meer pensioen kun je regelen via werkgever of via een lijfrenteverzekeraar. Want het huidige systeem (werkenden laten betalen voor AOW'ers van nu) wordt onbetaalbaar en de AOW-leeftijd nog verder laten stijgen, is volgens mij ook geen oplossing.
teusvh
3 jaar geleden
Het antwoord heb ik niet voor je, maar ik weet wel waar je het kunt vinden.
Ga naar enkele stemwijzers, en sla alle vragen over die niet relevant zijn voor je keuze.
Daar rolt vast wel een partij uit.
Op de link klikken, en onderaan de pagina heb je alle beschikbare stemwijzers.
https://www.duurzaamnieuws.nl/alle-stemwijzers-kieswijzers-en-partijprogrammas-voor-de-tweede-kamer-verkiezingen-2021/

Antwoorden (1)

Via bijvoorbeeld stemwijzer.nl worden via een heel aantal vragen bepaald welke partij mogelijk goed bij u past. Daar kunt u ook nog een heel aantal ideeen nalezen.

Wij kunnen en mogen niet voor u bepalen wie het beste bij u past. Die keuze is aan u. Bovenstaande kan hier bij helpen.
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
@Thecis de is nergens een verbod op vrije meningsuiting dus mag je best iets adviseren.
Thecis
3 jaar geleden
@ronron1212
Op deze site moeten antwoorden aantoonbaar verifieerbaar zijn. Voor wie iets moet stemmen, dat mogen we hier op de site niet aangeven. Dit is namelijk niet aantoonbaar (omdat er meerdere partijen zijn die dat hoog in het vaandel hebben staan). Dat is ook de reden waarom we niet kunnen aangeven op wie iemand zou moeten stemmen voor bepaalde onderwerpen.
Een advies is iets anders dan het geven van een antwoord hier. Dat klopt. Maar daarvoor zijn betere sites. Bovendien is de vraag op welke partij iemand het beste kan stemmen. En precies daarop kan je m.i. geen antwoord geven.
ronron1212
3 jaar geleden
@thecis ik zie het probleem niet er zijn misschien 1 of 2 partijen die dat in hun programma hebben dan noem je die twee klaar. Het staat niet een een programma wat iemand die alleen aow heeft krijgt van geen een partij meer geld dan kan je dat zeggen. Heeft niets met een advies te maken.
Thecis
3 jaar geleden
@Ronron1212
Wellicht heb je gelijk. Dank voor de uitleg en toelichting. Ik ga er over nadenken.