Wat is de betekenis van kiesmannen in Amerika?

Ik dacht altijd dat het aantal stemmen bij de Amerikaanse verkiezingen gold. Maar als je naar het nieuws kijkt, hebben ze het telkens over het aantal kiesmannen. Waar gaan die stemmen dan heen? Wie heeft een uitleg over hoe het zit met de verdeling van de stemmen en die kiesmannen?

SentWierda
3 jaar geleden
Het aantal stemmen is bij de presidentsverkiezingen in de VS niet van belang.
Hillary Clinton kreeg vier jaar geleden veel meer stemmen dan Trump. Toch verloor ze van Trump vanwege het veel geringere aantal kiesmannen.
En nu heeft Biden minstens 3,5 miljoen meer stemmen dan Trump. En lijkt het een nek-aan-nekrace wat kiesmannen betreft - hoewel Biden mogelijk uiteindelijk toch tientallen meer kiesmannen achter zich krijgt dan Trump.
Antoni
3 jaar geleden
Voor de goede orde hierbij een eenvoudig tijdschema: De verkiezingen voor de nieuwe president vonden plaats op 3 november 2020.
Op 14 december 2020 brengen de kiesmannen hun stem uit.
Op 6 januari 2021 wordt de uitslag van de stemming van 14 december 2020 bekendgemaakt.
De nieuwe president wordt beëdigd op 21 januari 2021.

Het beste antwoord

In de VS geldt dat in een staat de stemmen van alle kiesmannen gaan naar de kandidaat die minstens een stem meer heeft gekregen dan de andere kandidaat. Het aantal kiesmannen in een staat is afhankelijk van het aantal inwoners.
Hierdoor kan het gebeuren dat een kandidaat die in de gehele VS meer stemmen heeft gekregen, toch wat aantal kiesmannen betreft het onderspit delft.
Dat is vier jaar geleden gebeurd. Hillary Clinton had meer stemmen van kiezers, maar minder kiesmannen. Dus Trump won.
En ook nu is er een groot verschil in aantal stemmen van kiezers. Biden heeft minstens 3,5 miljoen meer stemmen gekregen dan Trump. Maar wat kiesmannen betreft lijkt het gelijk op te gaan - hoewel het ook mogelijk is dat Boden uiteindelijk een royale overwinning behaald: niet minimaal 270 kiesmannen maar meer dan 300 kiesmannen.
Een kanttekening. Niet in alle staten geldt het systeem dat alle kiesmannen op de winnende kandidaat stemmen. En ook is er de mogelijkheid van dissidenten: kiesmannen die toch anders stemmen dan ze hadden moeten doen. Dat is vier jaar geleden door zeven kiesmannen gedaan - maar dat had niet invloed op de uitslag.
Correctie: Boden = Biden. behaald = behaalt
Toegevoegd op 05 november 2020 09:07: tekst
3 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In de Verenigde Staten wordt de president niet rechtstreeks gekozen. Feitelijk wordt op de dag van de verkiezingen niet de president gekozen, maar een college dat hem of haar pas enige tijd later kiest. Dit kiescollege bestaat uit 538 electoren. Dat is evenveel als het aantal senatoren en leden van het Huis van Afgevaardigden, aangevuld met drie extra zetels voor Washington D.C. Doordat het aantal leden van het Huis van Afgevaardigden per staat verschillend is, is ook het aantal kiesmannen per staat verschillend. Het minimumaantal voor een staat is drie, aangezien iedere staat twee senatoren heeft en ten minste één afgevaardigde.