Kan je stemmen met een kiezerspas en een schriftelijke volmacht?

Stel je woont in Terneuzen en je wil op de dag van de verkiezingen stemmen op Ameland met een kiezerspas en iemand heb je een schriftelijke volmacht(en) gegeven (niet achterkant invullen), mag je dan ook die volmacht de stemmen uitbrengen op Ameland? Die schriftelijke volmacht(en) vraag je dan aan in eigen gemeente. Is die machtiging dan dus ook geldig buiten je eigen gemeente?

5 jaar geleden
2.3K
SimonV
5 jaar geleden
U kunt iemand alleen via een onderhandse volmacht machtigen als de gemachtigde in dezelfde gemeente woont en stemgerechtigd is voor dezelfde verkiezing.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkiezingen/vraag-en-antwoord/iemand-machtigen-om-te-stemmen-bij-verkiezingen
Antoni
5 jaar geleden
Als je vraag gaat over de verkiezingen voor Provinciale Staten van 20 maart 2019, daarvoor mag je en kan je alleen (laten) stemmen in je 'eigen' provincie. Iemand uit Terneuzen (provincie Zeeland) zal dus niet mogen en kunnen (laten) stemmen op Ameland (provincie Friesland).

Antwoorden (1)

Met een kiezerspas en geldig legitimatiebewijs kan overal, in heel Nederland gestemd worden.
Uitzondering:
Lokale verkiezingen (alleen overal in die plaats)
Provinciale verkiezingen (alleen in die provincie)
Toegevoegd op 19 maart 2019 22:29: tekst