Wat beweegt mensen om te stemmen op piepkleine partijen?

Ik heb me deze verkiezingen weer verbaast hoeveel kleine partijen er zijn. Wat beweegt mensen om te stemmen op een partij waarvan het 100% zeker is dat ze het niet gaan halen. Bijvoorbeeld StemNL of Mens en Spirit/Basisinkomen partij/V-R. Ik snap dat je een partij moet kiezen die het best overeenkomt met jouw idealen, maar toch een partij dat maar meedoet in 2 kieskringen, dan weet je toch wel zeker dat zij geen zetel gaan halen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Protest stemmen kan een reden zijn om op een piepkleine partij te stemmen, gewoon omdat je de gevestigde orde zat bent?
Amadea
7 jaar geleden
Populariteit van de persoon die achter de partij zit kan ook een reden zijn. Men weet niets van politiek maar kent wel die persoon, en stemt daarom op hem of haar.
paulus811
7 jaar geleden
Of hopen op toch een zetel om die vervolgens uit te bouwen naar een serieuze partij. Dat een partij klein is, weet je pas NA de verkiezingen.

Antwoorden (3)

Soms stemmen mensen daarop, omdat ze zelf meedoen met die partij of een bekende van hen. Soms is het een anti-stem; ze willen niet dat grotere partijen hun stem krijgt. Soms vinden ze toch een bepaald ideaal of onderwerp zo belangrijk en hopen ze dat er toch genoeg mensen die op de partij gaan stemmen. Veel kleine partijtjes halen het niet, maar soms zijn er toch verrassingen en haalt een klein partijtje wel 1 of 2 zetels.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er zijn meerdere redenen denkbaar.
Vlak na de verkiezingen merkte ik, dat een zoon van een vriendin in de politiek zit, op een lijst staat... ja van een van die kleine partijen, precies. Nou dat kan een reden zijn.

Misschien toch vaker is er een idealistischer reden , zoals bij de Partij vd Dieren met Marianne Thieme. Veel dierenliefhebbers die eigenlijk niets met politiek hebben, maar nu wel stemmen voor de dieren. Voor betere wetten voor de dieren, die nog steeds als dingen gezien en behandeld worden als oud vuil vaak.

Ook is er nog een mogelijkheid van de 'politicus' m/v die uit een andere partij is gestapt en nu ZELF een partijtje is begonnen. Soms redden deze het en soms niet. Daar zijn natuurlijk ook fans voor te vinden voor zo iemand die tegen de gevestigde orde in ging en dan nog een keertje zelf opstapt en opnieuw begint! dubbele reden/doel.

Maar kleine partijen kunnen groeien en groot genoeg worden om een beetje mee te tellen en lukt het deze keer niet, dan bij de volgende verkiezingen. Dat hopen de mensen die er op stemmen ook.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In de politiek wordt vaak oerscheid gemaakt tussen partijen die invloed of macht zoeken (verantwoordelijkheid nemen, heet dat). En andere partijen die vooral willen "getuigen" dat niet iedereen met de massa meeloopt.
Sommige mensen vinden het namelijk belangrijker dat ze zich herkennen in een partij dan of die partij beslissende politieke invloed heeft. Kleinere partijen hebben vaak zeer uitgesproken opvattingen die zeer herkenbaar zijn. Denk aan de Piratenpartijen, de Partij van de dieren of 50Plus.
In een representatief stelsel zoals we dat in Nl kennen kunnen die kleine partijen soms echter heel veel invloed hebben. Zeker als ze een beetje in het midden van het politiek spectrum zitten.